وبلاگ تابلو فرش, وبلاگ فرش

پشت تابلو فرش چگونه باید باشد

پشت تابلو فرش چگونه باید باشد

همانطور که میدانید ما در هنگام خرید فرش و یا تابلو فرش دستباف باید بیشتر از اینکه به نمای اصلی و جلوی آن توجه داشته باشیم، باید به قسمت پشت آن توجه داشته باشیم. پشت تابلو فرش آیینه تمام نمای کیفیت بافت تابلو فرش می باشد و اگر بافنده در حین بافت خطاهایی داشته باشد و یا اگر خود تابلو فرش ایراداتی داشته باشد، با نگاه و دقت کردن به پشت تابلو فرش می توانیم این خطا ها و ایرادات را متوجه شویم.

در این مقاله مهم قصد داریم به پرسش مهم شما مخاطبین عزیز که پشت تابلو فرش چگونه باید باشد پاسخ دهیم پس حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید و اگر سوال یا نظری داشتید در قسمت نظرات در انتهای صفحه حتما با ما در میان بگذارید.

متاسفانه برخی از فروشندگان تابلو فرش در هنگام خرید با نشان دادن نمای جلویی تابلوفرش و عدم نمایش پشت آن و با تعریف و تمجید های بسیار، سعی می کنند اگر تابلو فرش عیبی و ایرادی داشته باشد، آن را مخفی نمایند. شاید این سوال را از خود بپرسید که خب ما که قرار نیست در خانه و محلی که می خواهیم تابلو فرش را در آن نصب کنیم به پشت تابلو نگاه کنیم! و اگر نمای ظاهری تابلو فرش بدون عیب و ایراد باشد، مساله ای نخواهد داشت.

در پاسخ باید خدمت شما عرض نماییم که تابلو فرش دستباف یک کالا و محصول لوکس و گران قیمت محسوب می شود و کیفیت بافت آن در تعیین قیمتش تاثیر بسیاری دارد و اگر کوچکترین عیب و ایرادی داشته باشد، قیمتش پایین تر خواهد آمد. همچنین با توجه به گران قیمت بودن تابلو فرش، شاید شما بخواهید پس از مدتی از خرید خود، آن را به فروش برسانید. حال اگر تابلو فرشتان ایراد دار باشد و کیفیت بافت آن ضعیف باشد، در این صورت با قیمت خیلی کمتری آن را از شما خواهند خرید و شما دچار ضرر و زیان مالی خواهید شد. حتی اگر قصد نداشته باشید که تابلوفرش را در آینده بفروشید، اگر تابلوی شما دچار ایرادات در بافت باشد به طور قطع عمر مفید و کیفیت پایین تری خواهد داشت و دوام آن در بلند مدت کاهش می یابد.

پس تا به اینجا به اهمیت وجود ایرادات و عیوب در تابلو فرش پی برده ایم. اکنون در ادامه می خواهیم به این عیوب و ایرادات تابلو فرش که معمولا با نگاه کردن به پشت تابلو فرش نمایان می شوند اشاره کنیم. یک تابلو فرش مرغوب باید عاری از چنین ایراداتی باشد و اگر این ایراد ها را در آن دیدید بهتر است در خرید آن تامل فرمایید.

 

1- سفیدک یا سفیدی زدن پشت تابلو فرش

در برخی تابلو فرش ها ما مشاهده می کنیم که در پشت آن خط های سفیدی وجود دارد که حتی در برخی اوقات ضخامت قابل توجهی دارند. این عیب یکی از عیوب رایج تابلو فرش دستباف می باشد. دلیل این موضوع به پودکشی نادرست توسط بافنده باز میگردد. بافنده در حین پود کشی یا از پود ضخیم با ضخامت بیشتر از استاندارد استفاده کرده و یا با دفه زنی نادرست باعث شده که پود ضخیم در جای صحیح خود ننشیند.

این مشکل می تواند دلیل دیگری هم داشته باشد و آن چله کشی نادرست است. اگر چله کشی شل باشد، پود ضخیم با هرچه قدر دفه زنی در جای خود درست قرار نمی گیرد و باعث سفیدک یا سفیدی زدن تابلو می شود.

 

سفیدک یا سفیدی زدن پشت تابلو فرش

2-داشتن نقطه های سفید رنگ به علت پاره شدن نخ چله

در هنگام بافت یک فرش یا تابلوفرش، امکان دارد که نخ چله به دلایل متعددی دچار پارگی شود. به طور مثال اگر بافنده در هنگام دفه زنی دقت کافی را انجام ندهد و دفه را به موازات چله ها حرکت ندهد، امکان پارگی چله وجود دارد یا اگر چله کشی بیش از اندازه شل یا سفت باشد امکان به وجود آمدن پاره شدن نخ چله در تابلو فرش وجود خواهد داشت. بعد از پارگی نخ چله بافنده برای رفع این مشکل چاره ای جز گره زدن نخ های پاره شده نخواهد داشت. این گره بعد از بافت به صورت نقطه های سفید رنگ در پشت کار دیده می شود که یکی از عیوب رایج و مهم می باشد.

اگر یک تابلو دارای چنین نقاطی باشد یعنی در بافت آن دقت کافی به عمل نیامده و دارای ایراد می باشد و یک تابلوفرش نفیس باید عاری از چنین نقاطی باشد پس حتما در هنگام خرید به این نکته توجه لازم را داشته باشید.

 

داشتن نقطه های سفید رنگ به علت پاره شدن نخ چله

3- یکنواخت و منظم نبودن گره ها در پشت کار

یک تابلو فرش دستباف مرغوب تابلویی است که با نهایت دقت و ظرافت و با صبر و حوصله بافته شده باشد و از هرگونه عجله و شتاب برای اتمام آن توسط بافنده پرهیز شود. گره ها، باید با دقت تمام در محل صحیح خود زده شود و دفه زنی به طور کاملا یکنواخت و با حوصله انجام شود تا گره های یک رج کاملا به صورت منظم در کنار یکدیگر بنشینند. اگر به پشت کار نگاه کردید و متوجه شدید که گره ها به صورت نامنظم و ناهماهنگ با یکدیگر در کنار هم نشسته و قرار گرفته اند، باید بدانید که این تابلوفرش با دقت کافی بافته نشده و بافنده با عجله و شتاب برای اتمام آن اقدام نموده است.

یکنواخت و منظم بودن گره ها نشان دهنده آن است بافنده در کار خود متبحر بوده و تمام تلاش خود را برای افزایش کیفیت تابلو به کار برده است. در تصویر زیر یک گره زنی بسیار منظم را مشاهده می فرمایید.

 

یکنواخت و منظم نبودن گره ها در پشت کار

4- هماهنگ نبودن پشت تابلو فرش با جلوی آن

این مورد در هنگام خرید تابلو فرش دقت بیشتری را از شما مطالبه خواهد کرد و باید زمان بیشتری را برای توجه به آن صرف کنید. برای این کار باید ابتدا به طرح و نقشه ی تابلو فرش در قسمت های مختلف در جلوی آن نگاه کنید و سپس دقیقا در همان نقاط در پشت تابلو به گره ها دقت نمایید که آیا دقیقا مطابق با گره های زده شده در جلوی تابلو فرش است یا خیر. اگر متوجه شدید که تفاوتی در گره ها و طرح در قسمت جلو و پشت کار وجود دارد، این مساله به خاطر آن است که بافنده در بافت تابلو فرش در حین نقشه خوانی یا خود بافت دچار اشتباه شده و به اصطلاح دچار غلط بافی شده است و خطای به وجود آمده بعد از بافت با تکنیک های خاصی مانند رفوگری یا پرداخت اصلاح شده و این ایراد پنهان شده است.

پشت و جلوی یک تابلو فرش دستباف مرغوب باید کاملا مطابق و هماهنگ با یکدیگر باشند و هیچ گونه عدم تطابقی نباید وجود داشته باشد.

 

5- تراز نبودن گره ها و وجود پستی و بلندی در تابلو فرش

در هنگام خرید، حتما در پشت تابلو فرش به تراز بودن گره ها حتما دقت نمایید. هر ردیف از گره ها که به آن لای یا رج نیز گفته می شود، باید در یک تراز افقی باشند و هیچ گونه پستی و بلندی در آن ها دیده نشود. اگر احیانا مشاهده کردید که گره ها در هر لای در یک تراز افقی نیستند و بالا یا پایین شده اند، به احتمال زیاد این تابلو فرش دچار مشکل بالازدگی، پایین زدگی و یا حتی موج دار شدن، شده است و معیوب است.

این مشکل می تواند به علت عدم چله کشی صحیح تابلوفرش، عدم مهارت کافی بافنده در دفه زنی، پود کشی نادرست و دلایل متعدد دیگری باشد. توصیه میکنیم از خرید چنین تابلوفرشهایی جدا خودداری کنید.

 

بالا زدگی و پایین زدگی تابلو فرش

6- متقارن نبودن تابلو فرش

یکی دیگر از مشکلات معمولا رایج تابلو فرش و فرشهایی هایی که دارای نقشه و طرح متقارن هستند (مانند طرح های زیرپایی) عدم وجود تقارن و متقارن نبودن آن هاست. برای تشخیص این مشکل می توانید فرش یا تابلو فرش را از محور تقارن اش یک بار از محور افقی و بار دیگر از محور عمودی اش تا کنید. در هر دو مورد دقیقا باید ابتدا و انتها ( گوشه ها) باید دقیقا بر روی یکدیگر بنشینند و اگر دیدید که این گوشه ها بر روی یکدیگر قرار نمیگیرند، به احتمال زیاد این تابلو یا فرش دچار ایراد است. این مشکل می تواند دلایل زیادی داشته باشد و معمولا هم قابل اصلاح کردن نیست.

 

7- رجشمار نادرست تابلو فرش

یکی از مشکلاتی که معمولا خریداران در هنگام خرید با آن مواجه هستند این است که به علت عدم آشنایی کافی با مفهوم نادرست رجشمار و یا عدم اطلاع، صرفا به گفته فروشنده در مورد عدد رجشمار، اکتفا کرده و آن را می پذیرند. رجشمار یک تابلو فرش در تعیین قیمت آن تاثیر به سزایی دارد و هر چه قدر رجشمار بالاتر باشد فرش ریز بافت تر بوده و قیمتش بالاتر است و هر اندازه رج شمار پایین تر باشد قیمت تابلو طبیعتا کمتر است. معمولا رجشمار تابلو فرش های مرغوب 50 و بالاتر از آن است و توصیه میکنیم از خرید تابلوهایی با رجشمار کمتر از 50 اجتناب نمایید.

برای اطلاع از مفهوم رجشمار ، توصیه می گردد مقاله شانه، تراکم و رجشمار فرش چیست را حتما مطالعه نمایید. برای تشخیص صحیح رجشمار باید حتما به پشت تابلو فرش یا فرش توجه کنید و تشخیص آن از قسمت روبرویی به هیچ وجه ممکن نیست. پس از اینکه رجشمار را به درستی متوجه شدید و ملاحظه کردید که بین گفته فروشنده و رجشمار واقعی مطابقت وجود ندارد بهتر است از خرید آن منصرف شوید.

 

8- کج بودن تابلو فرش

یکی دیگر از مشکلات رایج بک تابلو فرش، مشکل کجی یا کج بودن آن است. تابلو فرش ها و به خصوص انواع ریزبافت تر آن به دلیل ظرافت زیاد، دقت و مهارت بالاتری را برای بافت مطالبه می کنند و اگر بافنده این مهارت را نداشته باشد، تابلوفرش قطعا با عیوب زیادی مانند همین کج بودن مواجه می شود. کج بودن تابلو را می توان به راحتی با نگاه کردن به پشت آن متوجه شد. یکی از روش های پنهان کردن کجی این است که می توان آن را با قاب کردن از چشم خریدار مخفی کرد. پس بنابراین توصیه می کنیم در هنگام خرید، تابلو را بدون قاب بخرید و پس از خرید آن را خودتان قاب نمایید.

 

پشت تابلو فرش چگونه باید باشد :جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله بسیار مهم 8 نکته طلایی برای اینکه پشت تابلو فرش چگونه باید باشد را خدمت شما عزیزان ارایه کردیم تا با دانستن این نکات کلیدی در هنگام خرید بتوانید یک تابلو فرش مرغوب را برای خود تهیه کنید. همانطور که در مقاله هم گفته شد متاسفانه افراد سودجو و متقلب در صنف فرش و تابلو فرش با سو استفاده از عدم آگاهی مشتریان سعی می کنند تا ایرادات موجود را از چشم خریدار پنهان کنند و با چندین برابر قیمت واقعی آن به فروش برسانند. با دانستن چنین نکاتی حتی الامکان قادر خواهید بود تا از تقلب چنین افرادی در هنگام خرید خود را مصون نگه دارید.

اگر به دنبال خرید یک تابلو فرش دستباف مرغوب می گردید و آشنایی چندانی با دنیای فرش و تابلو فرش ندارید، می توانید با مجموعه پارسین فرش تبریز در ارتباط باشید و سوالات و پرسش های خود را با کارشناسان این شرکت در میان بگذارید تا شما را در امر خرید راهنمایی نموده و بهترین تابلو فرش های تبریز را برای شما آماده و ارسال نمایند و شما بتوانید با خیال آسوده یک تابلو فرش دستباف مرغوب و بدون هیچگونه ایرادی برای خود تهیه نمایید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پود کشی یا خرید، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با کارشناسان ما در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

5/5 - (3 امتیاز)

6 نظر در “پشت تابلو فرش چگونه باید باشد

  1. مینا گفت:

    سلام ای کاش راه حل برطرف کردن ایرادات رو هم شرح می دادید من تابلو فرشم یک رج سفیدی زده

    1. پارسین فرش گفت:

      سلام دوست عزیز. ممنون از نظر ارزشمند شما. در مورد مشکل شما اگر فقط تو یک رج این مشکل باشه موردی پیش نمیاره ولی اگر در چندین رج پشت تابلو فرشتون سفیدی زده باشه باید از پود ضخیم با نمره پایین تر استفاده بفرمایید.

      1. Maie گفت:

        من بعد از دو سال شروع به بافت کردم و توی ۳ الی ۴ رج این مشکلو دارم درصورتی که قبلا بافتم این مشکل نیست،دلیلش چیه؟

        1. پارسین فرش گفت:

          سلام خدمت شما هنرمند عزیز. لطفا مشکل خود را دقیق تر توضیح دهید. باتشکر

  2. زهرا گفت:

    من پشت تابلوم قسمت پایین بخاطر شکستن چوب پایین چله وسط بالا زدگی و دو طرف پایینتر از وسط هستن در حد یک طرف دو سانت یک طرف ۴ سانت،هنوز تابلو فرشم تموم نشده من چطور میتونم درستش کنم؟

    1. پارسین فرش گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما هنرمند گرامی.
      لطفا بافت تابلو فرشتون رو رو ادامه بدید و به اتمام برسونید و سپس با پشتیبانی پارسین فرش تبریز با شماره های 09104868680 و 04132310229 در تماس باشید تا ما تابلو فرشتون رو با کمک دفه زنی اصلاح کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *