وبلاگ تابلو فرش, وبلاگ فرش

پرداخت تابلو فرش و نحوه انجام آن

پرداخت تابلو فرش

پرداخت تابلو فرش یکی از مراحل بسیار مهم بعد از بافت یک تابلو فرش دستباف می باشد. در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل و کامل در مورد پرداخت تابلو فرش و اینکه اصلا پرداخت تابلو فرش برای چه منظوری انجام می شود با یکدیگر صحبت کنیم. پس حتما تا آخر این مطلب همراه ما باشید!

 

پرداخت تابلو فرش

 

برجسته زنی تابلو فرش

 

پرداخت تابلو فرش برای چیست؟

 

شما بعد از اینکه بافت یک تابلو فرش را به پایان می رسانید، متوجه می شوید که ظاهر تابلو فرش دستباف واضح نبوده و اصطلاحا ظاهر آن تار است. دلیل این عدم وضوح و تار بودن تابلو فرش این است که در هر رجی که شما بافته اید، مقداری اضافی از نخ باقی مانده است. این مقدار اضافی که از آن به عنوان پرز فرش نیز یاد می شود باید کوتاه شود تا تصویر نهایی تابلو فرش واضح تر و با کیفیت شده و طرح خود را به خوبی نشان دهد.

 

به عملیات کوتاه کردن پرز فرش برای بهبود ظاهر تابلو فرش، پرداخت تابلو فرش می گویند. یک تابلو فرش باید حتما بعد از بافت پرداخت شود تا ارزش و جلوه خود را بهتر نشان دهد و بدون عملیات پرداخت، تابلو فرش ارزشی نخواهد داشت به همین دلیل عملیات پرداخت تابلو فرش بسیار بسیار مهم است. همچنین به ای نکته هم باید توجه گردد که پرداخت تابلو فرش، خصوصا پرداخت برجسته، باید توسط افراد ماهر و با تجربه انجام شود زیرا عدم مهارت فرد پرداخت کار می تواند باعث از بین رفتن زحمات شبانه روزی یک بافنده و هزینه انجام شده شود.

پرداخت تابلو فرش

زمان انجام پرداخت تابلو فرش

 

پرداخت تابلو فرش می تواند در حین بافت و پس از بافت انجام شود.

 

1-پرداخت تابلو فرش در حین بافت

 

در این روش، بافنده پس از بافت تعدادی رج، ابتدا به کمک شانه ی مخصوص رج های بافته شده را منظم کرده سپس با استفاده از قیچی مخصوص پرداخت، اقدام به کوتاه کردن پرز ها می نماید. البته ذکر این نکته ضروری است که انجام اینکار بسیار حساس بوده و احتیاج به مهارت و تجربه بسیار بالایی دارد و معمولا برای افرادی که تجربه اینکار را ندارند اصلا توصیه نمی شود.

 

2- پرداخت تابلو فرش پس از بافت

 

پس از اتمام بافت، تابلو فرش را از دار جدا نموده و توسط افراد ماهر و با تجربه با استفاده از قیچی یا ماشین مخصوص، عملیات پرداخت تابلو فرش انجام می گردد.

 

روش های انجام پرداخت تابلو فرش

 

پرداخت تابلو فرش به 2 صورت سنتی و ماشینی انجام می شود.

 

1-روش سنتی پرداخت تابلو فرش

 

در روش سنتی، عملیات پرداخت تابلو فرش معمولا با استفاده از قیچی مخصوص اینکار انجام می شود. روش سنتی پرداخت را می توان هم در حین بافت و هم پس از بافت تابلو فرش انجام داد اما معمولا پرداخت سنتی پس از بافت توصیه نمی گردد چون اولا به مهارت خیلی بالایی نیاز داشته و ثانیا اگر کوچکترین خطایی در حین کار با قیچی انجام شود دیگر قابل اصلاح حتی به وسیله ماشین نیز نخواهد بود.

 

2- روش ماشینی پرداخت تابلو فرش

 

پرداخت تابلو فرش به روش ماشینی با استفاده از دستگاه مخصوصی انجام می شود که تیغه های قدرتمند دارد که به حالت دورانی توسط فرد متخصص روی تابلو فرش حرکت داده می شود و پرز های اضافی تابلو فرش به اصطلاح روگیری می شود. این روش چون به وسیله دستگاه مخصوص انجام می شود دقت بالایی نسبت به روش سنتی و استفاده از قیچی دارد و احتمال خطا و آسیب دیدن تابلو فرش کمتر است. همچنین در این روش زمان پرداخت تابلوفرش بشدت کاهش می یابد در حالیکه همانطوریکه گفته شد دقت پرداخت نیز بالاتر رفته است.

 

پرداخت برجسته تابلو فرش:

 

با استفاده پرداخت برجسته، تابلو فرش ها زیباتر و خوش جلوه تر شده و ارزش مادی و بصری آن ها چندین برابر می گردد. عملیات پرداخت برجسته تابلو فرش با استفاده از یک قیچی مخصوص اینکار به نام قیچی سرنخ انجام می شود و در این کار ارتفاع پرز در قسمت های خاصی بلند تر از قسمت های دیگر نسبت به زمینه تابلو فرش در نظر گرفته می شود .معمولا در نواحی برجسته، ارتفاع پرز تا سه و نیم سانتی متر هم می رسد.

 

پرداخت برجسته تابلو فرش علاوه بر اینکه مهارت بالایی توسط فرد برجسته زن می طلبد، به درک و ذوق هنری بالایی نیز نیاز دارد به طوریکه فرد برجسته زن باید این موضوع را کاملا درک کرده باشد که برجسته کردن کدام قسمت از تابلو فرش زیبایی آن را بیشتر می کند. برجسته کردن بیشتر از حد یک تابلو فرش حتی می تواند باعث خراب شدن ظاهر و کم شدن ارزش آن گردد بنابرین فقط باید توسط افراد پر تجربه و خبره انجام گردد.

 

انجام عملیات پرداخت و برجسته زنی تابلو فرش توسط مجموعه پارسین فرش

در صورتی که بافت تابلو فرش خود را به اتمام رسانده اید و می خواهید عملیات پرداخت و برجسته زنی را بر روی تابلو فرش خود انجام دهید، می توانید تابلو فرش خود را به مجموعه پارسین فرش بسپارید تا تابلو فرش شما با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت توسط ماهر ترین و مجرب ترین افراد در سردرود تبریز پرداخت و برجسته شود.

 

رای کسب اطلاعات بیشتر از این موضوع و و طرح پرسش های خود لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *