وبلاگ تابلو فرش, وبلاگ فرش

بعد از چله کشی چه باید کرد

بعد از چله کشی چه باید کرد

همانطور که می‌دانید چله کشی فرش و تابلو فرش یکی از مهمترین و می‌توان گفت تعیین کننده ترین مراحل در طی دوران بافت می باشد. چله کشی صحیح و اصولی نقش به سزایی در تعیین کیفیت و ارزش فرش و تابلو فرش شما دارد. اما مراحل بعد از چله کشی نیز به همان اندازه خود چله کشی می‌تواند مهم باشد. شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که مراحل بعد چله کشی چیست و بعد از چله کشی چه باید کرد.

اگر چله کشی تابلو فرش خود را انجام داده‌اید و اکنون می‌خواهید مراحل بعد از چله کشی را به صورت صحیح و اصولی انجام دهید توصیه می‌کنیم این مقاله بسیار مهم را مطالعه بفرمایید.

 

بعد از چله کشی چه باید کرد؟ مراحل بعد از چله کشی

 

1- نصب چوب هاف و چوب تسمه

 

چوب تسمه درست بعد از اتمام چله کشی نصب می شود. چوب تسمه، قطعه ای به اندازه عرض کار می باشد که معمولا از جنس ورق ام دی اف 3 میلی متر و یا چوب معمولی است و محل نصب آن در ابتدای کار و قبل از زنجیره و گلیم کار می باشد. وظیفه ی چوب تسمه ایجا یک زیرسازی محکم برای بافت و جلوگیری از موج دار شدن ابتدای بافت می باشد.

 

چوب تسمه

چوب هاف یکی از اجزای مهم و بسیار کارآمد در بافت فرش و تابلو فرش دستباف می‌باشد و برای یک بافت استاندارد و حرفه‌ای حتماً باید روی کار پیاده شده و نصب شود.

اما چوب هاف و وظیفه اصلی آن چیست؟ چوب هاف در لا به لا و مابین نخ های چله قرار می‌گیرد و یک قطعه است که می‌تواند از جنس چوب، فلز و یا حتی شلنگ باریک ( که به آن شلنگ تراز هم گفته می شود) باشد. قطر چوب هاف بسته به اندازه دار قالی شما می‌تواند متفاوت باشد و می‌تواند از 1 سانتی متر تا 3 سانتی متر متغیر باشد.

 

چوب هاف

وظیفه اصلی چوب هاف ایجاد فاصله و حفظ فاصله مابین چله های زیر و رو می باشد. چوب هاف قابلیت حرکت در بین چله های را به صورت عمودی دارد و موجب تسهیل در امر بافت و انجام عملیات پود کشی پود ضخیم و پود نازک می شود. نصب چوب هاف باید با دقت بالایی انجام شود و باید حتماً از قسمت میانی چله ها وارد بدنه کار شود.

در نصب چوب هاف باید دقت شود که از آوردن فشار به چله ها و تغییر مکان و تغییر شکل آن‌ها جلوگیری شود زیرا اگر نخ های چله شما دچار فاصله شود و یا در هنگام نصب چوب هاف نخ چله ها دچار پارگی شود ترمیم و رفع ایراد آن به سادگی نخواهد بود پس حتماً چوب هاف را با دقت و ظرافت در محل خود نصب نمایید.

 

2- انجام زنجیره بافی یا زنجیره زنی

 

زنجیره بافی تابلو فرش معمولا در 2 مرحله انجام می شود. یکبار قبل از بافت قسمت اصلی تابلو فرش برای اینکه گره ها از بدنه کار بیرون نریزد و یکبار هم در انتهای کار برای اینکه انتهای تابلو فرش بسته شود و گره از انتهای کار بیرون نریزد. بعد از اتمام فرآیند چله کشی فرش و تابلو فرش دستباف باید زنجیره بافی یا همان زنجیره زنی را آغاز کنیم.

انجام زنجیره بافی بسیار بسیار مهم است و حتماً باید انجام شود. یک سوال بسیار مهم این است که زنجیره بافی به چه منظور انجام می شود؟

زنجیره زنی و زنجیره بافی برای ثبات محل چله ها و استحکام بیشتر تابلو فرش و فرش دستبافت صورت می پذیرد. برای انجام زنجیره بافی به اندازه 10 برابر عرض کار نخ (می توانیم از نخ پود ضخیم یا همان پود کلفت استفاده کنیم) برمی داریم و سپس این نخ را دولا می کنیم بعد از محلی که نخ دولا شده است دستمان را مابین نخ دولا شده می‌بریم.

حال از سمت راست چله ها، جفت تار چله ها را با دستمان می گیریم و یک تار رو و یک تار زیر، نخ را از پشت جفت تار رد می کنیم و آن را از بین حلقه ای که ایجاد شده است، بیرون می آوریم.

 

زنجیره بافی

زنجیره بافی یا زنجیره زنی

 

دوباره همین مراحل را برای جفت تار های بعدی انجام می‌دهیم تا به انتهای چله ها در سمت چپ برسیم. با انجام این مراحل عملیات زنجیره بافی و یا همان زنجیره زنی به اتمام می‌رسد.

 

3- انجام گلیم بافی یا گلیم زنی

 

گلیم بافی یا همان گلیم زنی فرش و تابلو فرش دستباف معمولا در دو مرحله انجام می گردد. بار اول قبل از بافت قسمت اصلی تابلو فرش به اندازه 5 الی 10 لای برای اینکه گره ها از بدنه کار بیرون نریزد و یکبار هم در انتهای کار برای اینکه انتهای تابلو فرش بسته شود و گره از انتهای کار بیرون نریزد.

گلیم بافی را بعد از اتمام زنجیره زنی باید انجام دهیم. برای انجام گلیم بافی ما به پود ضخیم (کلفت) و پود نازک احتیاج خواهیم داشت.بهتر است پود ضخیم و پود نازک همرنگ باشند تا ظاهر کار یک‌دست و یکنواخت باشد. برای انجام گلیم بافت ابتدا پود ضخیم (کلفت) را از بین تار های چله با استفاده سیخ مخصوص بافت عبور می‌دهیم و با استفاده از دفه آن را پایین آورده و در محل خود به صورت یک خط صاف در می آوریم تا در جای صحیح خود بنشیند.

ذکر این نکته ضروری است که هنگامی که نخ را در دستتان گرفته‌اید و می‌خواهید با استفاده از دفه آن را در جای خود قرار دهید نباید نخ را بکشید بلکه باید آن را کمی شل گرفته و اجازه دهید خود دفه نخ را به سمت پایین هدایت نماید.

پس از انجام مراحل بالا، همین روند را اما با استفاده پود نازک انجام می دهیم. دقت داشته باشید که بهتر است جهت پود نازک برعکس پود ضخیم باشید. یعنی به طور مثال اگر پود ضخیم را از سمت چپ به راست زده‌اید، پود نازک را از سمت راست به چپ بزنید. پس از اتمام این مرحله دوباره طبق روند قبلی به اندازه 5 الی 10 ادامه می‌دهیم تا گلیم بافی یا گلیم زنی با انتها برسد.

 

4- اتمام مراحل بعد از چله کشی و شروع بافت تابلو فرش و فرش

 

با انجام 3 مرحله قبل، مراحل بعد از چله کشی و قبل از بافت تمام شده است و شما می‌توانید بافت فرش و تابلو فرش دستباف خود را شروع نمایید.

مراحل بعد از این مرحله عبارتند از بافت فرش و تابلو فرش، پود کشی با پود ضخیم و نازک، پایین کشی ( درصورت استفاده از دار قالی دوطرفه)، گلیم زنی و زنجیره زنی انتهای تابلو فرش، جدا کردن تابلو فرش از دار قالی و دو گره زنی و انجام پرداخت که می‌توانید اطلاعات بیشتری را با مطالعه مقاله بعد از اتمام تابلو فرش چه کنیم به دست بیاورید.

 

جمع بندی و خلاصه

 

در این مقاله بسیار مهم سعی کردیم به صورت جامع و کامل در مورد این پرسش که باید بعد از چله کشی چه باید کرد بحث نماییم و مراحل بعد از چله کشی فرش و تابلو فرش دستباف را خدمت شما هنرمندان گرامی توضیح دهیم.

مراحل بعد از چله کشی فرش و تابلو فرش دستباف عبارتند از: 1- نصب چوب هاف یا چوب تسمه 2- انجام زنجیره بافی یا زنجیره زنی 3- انجام گلیم بافی یا گلیم زنی و 4- اتمام مراحل بعد از چله کشی و شروع بافت تابلو فرش و فرش که باید به ترتیب صورت گیرند. در صورتی که در مورد هریک از مراحل بالا سوالی داشته باشید می توانید با شرکت پارسین فرش تبریز تماس گرفته و پرسش های خود را مطرح نمایید.

اگر در انجام مراحل چله کشی مشکل دارید و یا آشنایی کافی با اینکه بعد از چله کشی چه باید کرد را ندارید، می توانید دار چله کشی شده به صورت کاملا آماده بافت را از شرکت پارسین فرش تبریز سفارش دهید تا یک دار قالی بسیار با کیفیت و آماده شده برای بافت برای شما در هر کجای ایران که باشید در اسرع وقت ارسال شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش دار قالی چله کشی شده، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با کارشناسان ما در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *