وبلاگ تابلو فرش

بعد از اتمام تابلو فرش چه کنیم

بعد از اتمام تابلو فرش چه کنیم

یکی از پرسش های هنرمندان و بافندگان عزیزی که بافت تابلو فرش رو به تازگی یاد گرفتند و در مراحل انتهایی و اتمام بافت خودشون هستند این هست که بعد از اتمام تابلو فرش چه کنیم و چگونه و طی چه مراحلی باید تابلو فرشمان را از دار قالی جدا کنیم. باید خدمت شما عرض نماییم که مرحله پایانی بافت تابلو فرش که همان مرحله جدا کردن از دار قالی هست، مرحله بسیار مهمی به شمار می رود و اگر در این مرحله دقت کافی را به عمل نیاورید ممکن است تابلو فرش عزیز شما! با مشکلات و عیوبی مواجه شود که به آسانی هم قابل رفع کردن نیستند.

پس اگر نمی خواهید که تابلو فرش شما با این ایرادات رو به رو شود و می خواهید روند انجام مراحل پس از اتمام تابلو فرش دستباف و نحوه جدا کردن آن از دار قالی را بیاموزید توصیه می کنیم تا انتها، این مقاله مهم را مطالعه فرمایید.

 

اولین مرحله بعد از اتمام تابلو فرش: بررسی کامل تابلو فرش

بعد از اینکه بافت تابلو فرش را به اتمام رساندید، به هیچ عنوان در جدا کردن آن از دار قالی عجله و شتاب نکنید و اندکی صبوری به خرج دهید. شما تا بافت آخرین لای و آخرین گره از تابلو فرش زمان زیادی گذاشته اید و انرژی بسیاری صرف کرده اید، پس بهتر است این مرحله آخر را نیز با صبر و حوصله انجام دهید.

پس از اتمام بافت تابلو فرش بهتر است تابلو فرش از نظر داشتن بعضی عیوب کنترل و چک شود تا اگر نیاز بود روی همان دار قالی این عیوب اصلاح و برطرف شود چون بعضی از عیوب تابلو فرش بعد از جدا کردن از آن از دار قالی قابل رفع کردن نیستند.

در ابتدا به پشت و روی تابلوفرش نگاه کنید. ببینید که آیا تمامی گره ها در هر لایه در یک تراز هستند یا نه. دقت کنید که در تابلو فرشتان بالازدگی، پایین زدگی یا موج دار شدن به وجود نیامده باشد. اگر طرح تابلو فرش دارای نوشته (مانند تابلو فرش وان یکاد) یا دارای چهره انسان باشد، توجه کنید که نوشته ها مرتب و یکدست و صورت ها طبیعی و درست هستند یا خیر. 

اگر تابلو فرش شما با چنین مشکلاتی روبرو نبود و همه چیز صحیح و درست به نظر می رسد، می توانید با خیال آسوده به مرحله بعد بروید. در غیر این صورت و احیانا مشکلات و عیوبی که در بالا گفته شد را مشاهده کردید، بهتر است فعلا کمی دست نگه دارید و ابتدا در پی حل این مشکلات باشید. برای حل مشکلات پایین زدگی، بالازدگی، موجدار شدن و غیره روش هایی مانند دفه زنی وجود دارند که حتما باید تابلو فرش روی دار قالی باشد و اگر از دار جدا شود دیگر قابل رفع کردن و اصلاح نیست.

بعد از اینکه اشکالات و عیب های تابلو فرشتان را رفع نمودید می توانید وارد مرحله بعدی شوید.

 

مرحله دوم: گلیم زنی و زنجیره زنی انتهای تابلو فرش

گلیم زنی تابلو فرش معمولا در 2 مرحله انجام می شود. یکبار قبل از بافت قسمت اصلی تابلو فرش به اندازه 5 الی 10 لای برای اینکه گره ها از بدنه کار بیرون نریزد و یکبار هم در انتهای کار برای اینکه انتهای تابلو فرش بسته شود و گره از انتهای کار بیرون نریزد. در اینجا هم می توانیم مثل ابتدای کار به اندازه 5 الی 10 لای گلیم زنی انجام دهیم. بعد از انجام گلیم بافی انتها، باید زنجیره زنی را هم به منظور بستن گلیم های دهانه تابلوفرش انجام دهیم.

 

مرحله سوم: جدا کردن تابلو فرش از دار قالی

این مورد یکی از مهمترین و حساس ترین مراحل پس از اتمام بافت یک تابلو فرش است. بعد از اینکه از وجود هرگونه عیب و ایراد در تابلو مطمئن شدیم حال باید سراغ این مرحله برویم و تابلوفرش را از دار قالی جدا نماییم. برای این کار نیاز به دو وسیله داریم: 1- آچار فرانسه 2-قیچی یا چاقو. در ابتدا با استفاده از آچار فرانسه مهره های موجود در قسمت بالا و کنار دار را کمی شل می کنیم تا چله ها کمی از حالت سفت بودن در بیایند.

نحوه شل کردن مهره های دار قالی بهتر است به این صورت باشد که به صورت تکی و یکجا یک مهره شل نشود بلکه به طور مثال اگر کمی مهره سمت راست را شل کردیم سپس مهره چپ را شل کنیم و دوباره به سراغ مهره راست برویم و آن را شل کنیم و این مرحله را ادامه دهیم و هر دو مهره را در نهایت به یک اندازه شل کنیم.

اگر یک مهره را به طور کامل شل کنید و سپس مهره بعدی را شل نمایید در این صورت به خاطر فشاری که روی چله ها وجود دارد امکان دارد تابلو فرش با مشکلاتی مانند کج شدگی یا سرکجی مواجه شود. پس این مرحله را با نهایت دقت و تامل انجام دهید. پس از شل شدن هر دو مهره بهتر است چند ساعت تابلو فرش را به حال خود رها کنید تا چله ها به صورت کامل و متوازن شل شده و فشاری که روی آن بوده کمتر شود.

حال به مهمترین بخش در این مرحله می رسیم یعنی بریدن چله ها و جدا کردن تابلو فرش از دار قالی. در اینجا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که اشتباه در نحوه ی بریدن چله ها می تواند تاثیر بسیار مخربی بر تابلوی شما بگذارد پس حتما این بخش را به دقت مطالعه نمایید و آن را انجام دهید.

نحوه بریدن چله ها باید به صورت تکه تکه و مرحله ای و یا به عبارتی شطرنجی باشد. یعنی به این صورت که ابتدا حدود 5 سانتی متر از قسمت سمت راست چله را نگه می داریم و 5 سانتی متر بعدی را برش می دهیم سپس دوباره 5 سانتی متر از چله را نگه می داریم و نمی بریم و از 5 سانتی متر بعد به اندازه 5 سانتی متر برش می دهیم و این روند را تا انتهای چله ها در سمت چپ انجام می دهیم. حال شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا چله ها را صورت کامل از ابتدا تا انتها برش ندهیم؟ در پاسخ باید گفت اگر شما به صورت اقدام به بریدن چله ها نکنید این امکان وجود دارد که به دلیل فشاری که روی چله وجود دارد، یک سمت تابلو نسب به سمت دیگر تا چند سانتی متر دچار جمع شدگی شود و این مشکل هم بعدا به هیچ عنوان قابل اصلاح کردن نیست. پس بهتر است که چله ها را به صورت تکه تکه و مرحله ببریم.

 

 

نحوه بریدن نخ چله تابلو فرش

در ادامه کمی به تابلو زمان می دهیم و سپس تکه های باقی مانده چله ها می بریم تا تابلو فرش از چله های دار جدا شود. همانطور که در شکل بالا ملاحظه می فرمایید ابتدا قسمت هایی که با رنگ قرمز مشخص شده اند را به اندازه 5 الی 10 سانتی متر می بریم و پس از آن اقدام به بریدن قسمت های سبز رنگ می کنیم.

پس از جدا کردن از دار قالی می توانیم قسمت های سرچله اضافه را به اندازه حدود 10 سانتی متر از بدنه تابلوفرش، ببریم. تبریک می گوییم! شما تا به اینجا توانسته اید تابلوفرشتان را با موفقیت از دار قالی جدا نمایید حال سراغ مرحله ی بعدی می رویم.

 

مرحله چهارم: دو گره زنی و انجام پرداخت 

بعد از انجام مراحل قبل حال نوبه به دو گره زنی تابلو فرش می رسد. دو گره زنی برای افزایش انسجام واستحکام ریشه های تابلو فرش انجام شده و در نتیجه منجر به افزایش طول عمر مفید تابلو می شود. در این روش بر روی دسته هایی از ریشه فرش دو عدد گره با استفاده از نخی از جنس همان نخ چله تابلو فرش زده می شود. بعد از انجام دو گره زنی حال تابلو فرش ما آماده فرستادن به پرداخت نهایی و در صورت نیاز انجام برجسته کاری می باشد.

در این مقاله بسیار مهم به پرسش شما دوستان عزیز بافنده در مورد اینکه بعد از اتمام تابلو فرش چه کنیم پاسخ دادیم. در صورتی که جواب سوال خود را در این مطلب نیافتید می توان در قسمت نظرات سوال خود را مطرح نمایید تا به آن پاسخ دهیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مقاله، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با کارشناسان ما در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

5/5 - (1 امتیاز)

8 نظر در “بعد از اتمام تابلو فرش چه کنیم

  1. مریم گفت:

    سلام.من تابلو فرشم رو دادم واسه پرداخت ولی متاسفانه سه گوشه فرشمو از زنجیره پاره کردن .بنظرتون چه کاری میتونم انجام بدم؟

    1. پارسین فرش گفت:

      با سلام خدمت شما. این مورد نیاز به کارشناسی و بررسی داره لطفا با پشتیبانی شرکت به شماره 09104868680 در ارتباط باشید تا شما رو راهنمایی کنند.

  2. مهسا گفت:

    سلام وقتتون بخیر شما کار پرداخت انجام میدید؟

    1. پارسین فرش گفت:

      سلام خدمت شما هنرمند گرامی. بله خدمات پرداخت اعم از پرداخت ساده و برجسته توسط شرکت ما انجام میشه. برای راهنمایی بیشتر لطفا با پشتیبانی شرکت به شماره 09104868680 و 04132310229 تماس بگیرید.

  3. مهسا گفت:

    تابلو فرش من از دو بغل یکم دچار جمع شدگی شده آیا میشه کاری کرد درست بشه؟

    1. پارسین فرش گفت:

      سلام و وقت بخیر خدمت شما دوست عزیز. معمولا جمع شدگی از بغل به سختی قابل تصحیح هست و در شرایط خاصی میشه درستش کرد و باید تابلو فرش فرستاده بشه تا ببینیم قابلیت درست شدن داره یا خیر. برای راهنمایی بیشتر لطفا با پشتیبانی شرکت به شماره 09104868680 و 04132310229 تماس بگیرید.

      1. Mehrnaz گفت:

        تابلو فرش با دار بايد فرستاده بشه یا نه ؟!

        1. پارسین فرش گفت:

          سلام همراه گرامی. لطفا مشکل خود را دقیق تر بیان نمایید. در صورت که به راهنمایی بیشتری نیاز دارید لطفا با شماره های 09104868680 و 04132310229 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *