دسته‌بندی نشده

دلایل و رفع بالازدگی تابلو فرش

رفع بالازدگی تابلو فرش

بافت فرش و تابلو فرش دستباف علیرغم لذت بخش بودن و داشتن شیرینی های مخصوص خود می تواند چالش ها و پیچیدگی هایی نیز با خود به همراه داشته باشد. معمولا بافندگان در هنگام بافت و یا بعد از اتمام بافت با مشکلاتی در رابطه با فرش و یا تابلو فرش خود مواجه می شوند که این مشکلات در اکثر اوقات منجر به کاهش ارزش و قیمت آن ها می گردد. یکی از رایج ترین و شایع ترین این مشکلات، مشکل بالازدگی تابلو فرش یا به زبان دیگر بالا زدن تابلو فرش می شود.

مشکل بالازدگی تابلو فرش معمولا برای همه بافندگان حداقل یکبار اتفاق افتاده است و دانستن نحوه پیشگیری و یا اصلاح بالازدگی فرش می تواند برای بافندگان گرامی مفید و موثر باشد و از صرف هزینه های گزاف جلوگیری نماید. در این مقاله قصد داریم به صورت جامع و کامل در مورد پیشگیری و رفع بالازدگی تابلو فرش صحبت کنیم و اطلاعات و تجربیات خود را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم پس حتما توصیه میکنیم تا انتهای این مطلب را مطالعه نمایید.

 

 

بالازدگی فرش و تابلو فرش به چه دلایلی رخ میدهد؟

1-چله کشی غیر استاندارد و شل بودن چله ها

چله کشی اصولی و استاندارد یکی از ارکان اصلی داشتن یک فرش و تابلو فرش زیبا و با ارزش است و بنابراین باید با نهایت دقت و کیفیت و توسط فرد با تجربه و مجرب انجام شود یا اینکه با استفاده از دستگاه های اتوماتیک چله کشی صورت گیرد. اگر فرد چله کش نخ های چله را به صورت شل یا سفت بکشد، در ادامه فرش و تابلو فرش به صورت قطع با مشکلاتی روبرو می شود. اگر نخ چله ها شل باشد یکی از اصلی ترین مسایلی که می تواند رخ دهد مشکل بالازدگی فرش خواهد بود.

حال شاید این سوال برای شما پیش بیاد که چگونه شل بودن نخ های چله می تواند منجر به بالازدگی تابلو فرش شود؟ در پاسخ باید بگوییم وقتی نخ های چله شما شل باشد در این صورت شما هرچه قدر دفه بکوبید و حتی اگر دفه زنی را با قدرت زیادی نیز انجام داده باشید، گره های شما به صورت کامل و به درستی پایین نرفته و در محل صحیح خود نمی نشینند و با ادامه بافت خواهید دید که تابلو فرش شما ارتفاعی بیشتر از حدی که باید داشته باشد را دارد و در اصطلاح بالازده است.

 

2- چله کشی متراکم

همانطور که در مورد 1 اشاره کردیم چله کشی نقشه به سزایی در کیفیت کار شما دارد. اگر چله کشی تابلو فرش و فرش شما متراکم انجام شده باشد و فاصله ی نخ های چله کمتر از حد استاندارد باشد در این صورت نیز امکان دارد که مشکل بالازدگی برای شما پیش بیاد.

اگر تراکم چله ها زیاد باشد در امر دفه زنی اخلال ایجاد می شود و گره ها در جای صحیح خود قرار نمی گیرند و مشکل بالازدگی نیز به همین دلیل به وجود می آید.

 

3-چله کشی کمتر از عرض فرش

در صورتی که در چله کشی فرش و تابلو فرش دقت کافی انجام نشود و عرض فرش از آن چه گه باید باشد کمتر چله کشی شده باشد به صورت یقین کار دچار بالازدگی خواهد شد و این مشکل معمولا قابل اصلاح کردن هم نمی باشد.

 

4-نامناسب بودن کیفیت نخ ها و شماره پود ضخیم و پود نازک

پود ضخیم و نازک در سایز ها و ضخامت های مختلف و با سطوح کیفیت متفاوتی تولید می شوند. در هنگام بافت بایستی به رجشمار فرش و تابلو فرشمان توجه داشته باشیم و عدد دقیق آن را بدانیم. اگر نمی دانید که منظور از رجشمار چیست توصیه میکنیم حتما مقاله بسیار مهم شانه، تراکم و رجشمار فرش چیست را مطالعه بفرمایید. پود های ضخیم برای انواع رجشمار، با ضخامت مخصوصی تولید می شوند. در جدول زیر ضخامت پود ضخیم مناسب برای هر رجشمار آورده است.

 

اگر در حین بافت ما از پود ضخیم و نازک با ضخامت استاندارد و مناسب با رجشمار تابلو فرش و فرش خود استفاده نکنیم قطعا با مشکلاتی در ادامه بافت مواجه خواهیم شد. در صورتی که از پود ضخیم با ضخامت بیشتر از حد مناسب با رجشمار فرشمان استفاده کنیم به صورت قطع با مشکل بالازدگی مواجه خواهیم شد.

اما چگونه این مساله می تواند منجر به بالازدگی تابلو فرش شود؟ در جواب باید بگوییم چون پود ضخیم شما ضخامت بیشتری از حد استاندارد دارد بنابراین در رجی که شما پود کشی انجام می دهید به دلیل بالاتر بودن ضخامت پود ضخیم، ارتفاع بیشتری از کار شما گرفته می شود و این مساله به تدریج و با ادامه بافت بیشتر نمایان می شود. به طور مثال شما در حال بافت تابلو فرشی با رجشمار 50 هستید. سایز استاندارد برای بافت تابلو فرش با رجشمار 50 نمره 18 می باشد. در صورتی که شما به جای پود ضخیم نمره 18 از نمره 20 و یا بالاتر استفاده کنید، در این صورت با مشکل بالازدگی مواجه می شوید.

همچنین مناسب نبودن کیفیت پود ضخیم و نازک می تواند موجب بالازدگی تابلو فرش شما شود. در صورتی که نخ های تابلو فرش و پود های شما دارای کیفیت بالایی نباشد در هنگام دفه زنی با مشکل مواجه می شوید و نخ ها و پود های شما در محل صحیح خود نمی نشینند و در ادامه با مشکل بالازدگی مواجه می شوید. پس حتما از اصالت و کیفیت نخ و نقشه و پود ضخیم و نازکی که خریداری کرده اید دقت داشته باشید.

 

5-پودکشی نادرست و غیر اصولی

پود کشی فرش و تابلو فرش کار بسیار مهم و دقیقی است و حتما باید به درستی و با ظرافت و دقت انجام شود. اگر با اصول پود کشی آشنا نیستید توصیه می نماییم حتما مقاله بسیار مهم آموزش پود کشی فرش و تابلو فرش را مطالعه بفرمایید. اولین و مهمترین مساله در هنگام پود کشی نحوه و قدرت دست شما در پود زنی است. پود زنی نباید با قدرت بسیار زیاد و یا با قدرت خیلی کم انجام شود چون منجر به ایجاد مشکلاتی برای تابلو فرش شما می گردد. اگر قدرت دفه زنی شما در هنگام زدن پود ضخیم و نازک خیلی کم باشد در این صورت مشکل بالازدگی می تواند رخ دهد پس حتما به قدرت دست خود در هنگام پود کشی توجه داشته باشید.

موضوع مهم دیگر در هنگام پود کشی این است که نباید پود ضخیم و پود نازک را با دستتان خیلی شل و یا سفت بگیرید. اگر پود ضخیم و نازک را خیلی شل گرفته باشید و پود کشی و دفه زنی انجام دهید در این صورت نیز با احتمال بسیار بالا با مشکل بالازدگی مواجه می شوید.

 

6-دفه زنی غیر اصولی

دفه زنی مرحله ی بسیار مهمی در هنگام بافت فرش و تابلو فرش دستباف است. دفه زنی باید به گونه ای باشد که گره ها به صورت صحیح و درست در جای خود قرار بگیرند. دفه زنی باید با قدرت یکنواخت در طول کار انجام شود و نباید با قدرت بسیار زیاد و یا کم انجام شود.

اگر دفه زنی را با قدرت کم انجام می دهید و یا ضرب دستتان در هنگام زدن دفه پایین است. در این صورت و با احتمال بسیار بالا با مشکل بالازدگی دست و پنجه نرم خواهید کرد. در هنگام دفه زنی نوع دفه ای که استفاده می کنید نیز می توانید موثر باشد و اگر از دفه های خیلی سبک و کوچک استفاده می کنید، این امر نیز موجب بالازدن تابلو فرشتان می شود.

 

7-بافت توسط چندین نفر

این مورد معمولا در موارد بسیار نادر اتفاق می افتد اما می تواند یکی از دلایل بالازدگی باشد. یک مثلی وجود دارد که اگر آشپز دوتا شد آش یا شور می شود یا بی نمک! این مثل در بافت فرش و تابلو فرش نیز صادق است. افراد مختلف قدرت دست متفاوتی دارند و نحوه ی دفه زنی آن ها متفاوت است. حال اگر یکی از بافندگان قدرت دست پایین تری نسبت به دیگری داشته باشد این موضوع می تواند موجب بالازدگی فرش شود.

حال با دلایل بالازدگی فرش و تابلو فرش آشنا شدیم. این سوال وجود دارد که برای پیشگیری از به وجود بالازدگی چه کار هایی باید انجام دهیم؟ در ادامه به روش های پیشگیری از بالازدگی اشاره خواهیم کرد.

 

اصلاح بالازدگی فرش

دلایل بالازدگی تابلو فرش

 

برای پیشگیری و اصلاح و رفع بالازدگی تابلو فرش و فرش چه باید بکنیم؟

 

1-چله کشی اصولی و استاندارد

چله کشی تابلو فرش و فرش خود را به درستی و استاندارد انجام دهید و یا به کمک دستگاه های اتوماتیک چله کشی نمایید تا چله ها شل چله کشی نشوند و شما با مشکل بالازدگی مواجه نشوید. به تراکم چله ها توجه کنید تا بیشتر از حد متراکم نباشند.

 

2-پود کشی درست و صحیح

پود کشی تابلو فرش و فرش را به درستی فراگیرید و آن را اصولی و صحیح انجام دهید. همچنین از مصالح باکیفیت و متناسب با رجشمار فرش و تابلو فرش خود استفاده نمایید. اگر دیدید کار شما دارد بالا میزند توصیه میکنیم از پود ضخیم با نمره پایین تر استفاده کنید (البته اگر دفه زنی شما اصولی باشد).

 

3-دفه زنی مناسب

در هنگام دفه زنی به ضرب دستتان توجه کنید تا خیلی ضعیف دفه زنی نکرده باشید. توصیه میکنیم پس از بافت هر 10 رج تابلو فرش خود را با سانتی متر اندازه بگیرد و ارتفاع آن را با نقشه خود کنترل نمایید. اگر متوجه شدید که ارتفاع فرش از مقدار نوشته شده در نقشه بیشتر است در این صورت کار شما دارد بالا می زند و باید قدرت دفه زنی خود را افزایش دهید. سعی کنید بافت تابلو فرش را به تنهایی انجام دهید و اگر توسط چندین نفر کار بافت را پیش می برید نحوه دفه زنی شما هماهنگ و نزدیک به هم باشد.

در موارد بالا روش های پیشگیری از بالازدگی را خدمت شما عزیزان عرض کردیم. اما این امکان وجود دارد که شما پس از بافت تابلو فرش و فرش خود متوجه شده باشید که ایراد بالازدگی در آن وجود دارد. برای این مشکل آیا راهکاری وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که در این صورت اصلاح بالازدگی کمی دشوار بوده و هزینه بر خواهد بود. در صورتی که پس از اتمام بافت مشاهده کردید که تابلو فرشتان مشکل بالازدگی دارد به هیچ وجه آن را از دار قالی جدا نکنید. در این حالت میتواند با روش هایی مانند دفه زنی که توسط افراد مجرب انجام شوند می توان تا حدی این مشکل را حل نمود.

 

در این مقاله بسیار مهم سعی کردیم تا دلایل و روش های اصلاح بالازدگی تابلو فرش را خدمت شما دوستان عزیز معرفی کنیم. چنانچه سوالی در این مورد سوالی داشتید حتما با ما در تماس باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با کارشناسان ما در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *