وبلاگ تابلو فرش, وبلاگ نخ و نقشه

دلایل و رفع پایین زدگی تابلو فرش

دلایل و رفع پایین زدگی تابلو فرش

در هنگام بافت تابلو فرش و فرش دستباف چالش های متعددی برای یک بافنده ممکن است به وجود بیاد و این چالش ها منجر به مشکلاتی برای فرش و یا تابلو فرش شود. هر نوع ایراد و مشکلی برای فرش و تابلو فرش دستباف باعث کاسته شدن از ارزش و افت قیمت آن در هنگام فروش خواهد شد. پس بنابراین بهتر است که روش پیشگیری و حل این مشکلات و چالش ها را از قبل بدانیم. یکی از مهمترین این مشکلات، مساله پایین زدگی تابلو فرش و یا به بیان دیگر پایین زدن تابلو فرش می باشد.

شما بافنده گرامی در هنگام بافت به احتمال زیاد با این مشکل دسته و پنجه نرم کرده اید و به طور قطع به این موضوع فکر کرده اید که این مشکل برای چه به وجود آمده و چگونه می توانم آن را برطرف کنم. در این مقاله بسیار مهم ما می خواهیم به صورت مفصل درباره مشکل پایین زدگی تابلو فرش و فرش دستباف بحث نماییم و روش های پیشگیری و رفع آن را خدمت شما عزیزان آموزش دهیم پس خواهشمندیم حتما این مطلب را تا انتها با دقت و توجه کامل مطالعه نمایید.

 

پایین زدگی فرش و تابلو فرش به چه دلایلی رخ میدهد؟

 

1-چله کشی غیر اصولی و سفت بودن چله ها

چله کشی یکی از مهمترین مراحل در بافت یک فرش و تابلو فرش دستباف است و حتما باید با نهایت دقت و حوصله انجام گیرد. هرگونه خطا و اشتباهی در هنگام چله کشی در آینده می تواند منجر به ایراد دار شدن فرش و تابلوفرش شما گردد. اگر برای بار اول است که قصد دارید چله کشی انجام دهید، توصیه می کنیم از یک فرد با تجربه کمک بگیرید و یا با استفاده از دستگاه های اتوماتیک چله کشی خود را انجام دهید تا از هرگونه مشکلی در آینده پرهیز نمایید.


اگر در هنگام چله کشی نخ های چله را بیش از اندازه سفت بکشید و یا به عبارت دیگر چله کشی سفت باشد، احتمالا مشکل پایین زدگی برای شما پیش خواهد آمد. حال این سوال برای شما به وجود می آید که چرا با سفت شدن چله ها مشکل پایین زدگی پیش می آید؟ دلیل این موضوع آن است که با سفت شدن چله کشی، گره های شما در هنگام دفه کوبی بیش از حد و بالاتر از مقدار مورد نیاز به پایین می رود و گره ها پایین تر از محل دقیق آن ها قرار می گیرند و به همین دلیل و با ادامه بافت این مشکل خود را بیشتر نشان می دهد و در نهایت باعث پایین زدگی تابلو فرش و فرش شما می شود.

 

 2-عدم فاصله صحیح چله ها

همانگونه که در مورد قبلی خدمت شما عرض کردیم چله کشی صحیح و اصولی در جلوگیری از به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل پایین زدگی نقش مهمی دارد. اگر تراکم صحیح نخ های چله در هنگام چله کشی رعایت نشود و نخ ها با فاصله از هم قرار گیرند، مشکل پایین زدگی به صورت قطع برای شما پیش خواهد آمد.


3-چله کشی بیشتر از عرض فرش

یکی از موارد دیگری که موجب ایجاد پایین زدگی در بافت می شود چله کشی بیشتر از عرض فرش است. در هنگام چله کشی باید به عرض کار توجه شود و اگر این مشکل پیش بیاید به هیچ عنوان پس از بافت قابل اصلاح و ترمیم کردن نمی باشد.

 

4- پایین بودن کیفیت نخ ها و شماره نادرست پود ها

مصالح بافت تابلو فرش و فرش دستباف با نمره ها و کیفیت های مختلفی در دسترس هستند. در هنگام بافت باید به شماره و نمره های پود ها و همچنین رجشمار توجه داشته باشیم. پود ها شامل پود ضخیم و پود نازک در نمره های مختلفی تولید می شوند و ما باید بر اساس رجشمار تابلو فرش آن ها را انتخاب نماییم و از آن ها استفاده کنیم. اگر نمی دانید رجشمار تابلوی شما چند است و یا اگر در مورد رجشمار اطلاعاتی ندارید بهتر است مقاله مهم شانه، تراکم و رجشمار فرش چیست را مطالعه کنید و نکات آن را فرا گیرید. در جدول ریز نمره های متناسب پود ضخیم متناسب با رجشمار های مختلف ذکر گردیده است.

 

 

پایین زدگی تابلو فرش

 

در صورت استفاده از نمره نادرست پود ضخیم و عدم توجه به رجشمار، به صورت یقین برای فرش و تابلوفرش شما مشکلاتی به وجود خواهد آمد. اگر از پود ضخیم با نمره پایین تر از حد استاندارد متناسب با رجشمار استفاده نمایید این امکان وجود خواهد داشت که با مشکل پایین زدگی روبرو شویم.

استفاده از پود ضخیم با شماره نادرست چگونه موجب ایجاد پایین زدگی تابلو فرش می شود؟ باید خدمت شما عرض شود در صورتیکه از پود ضخیم با شماره پایین از حد استاندارد استفاده بفرمایید در این صورت به دلیل کمتر بودن ضخامت پود ضخیم، ارتفاع استاندارد مورد نیاز برای تابلو فرش شما در هر گره تامین نمی شود و با ادامه دادن بافت، این مشکل بیشتر ظهور خواهد کرد و خواهید دید که تابلو فرش شما پایین میزند.

به طور مثال فرض نمایید در حال بافت تابلو فرشی با رجشمار 50 هستید و از پود ضخیم با نمره 12 استفاده می فرمایید در حالی که نمره پود ضخیم صحیح برای رجشمار 50 نمره 18 می باشد. در این صورت از نمره پود ضخیم کمتری استفاده نموده اید و به احتمال بالا با مشکل پایین زدگی روبرو می شوید.


در هنگام خرید مصالح بافت تابلو فرش و فرش توصیه می کنیم علاوه بر شماره و نمره صحیح مصالح به کیفیت آن ها نیز توجه کافی داشته باشید. اگر کیفیت نخ ها و پود های شما پایین باشد در هنگام دفه کوبی ممکن است گره های شما در محل صحیح خود قرار نگیرند و با مشکل پایین زدگی تابلو مواجه شوید. پس حتما از کیفیت نخ و نقشه و مصالحی که خریداری می فرمایید مطمئن باشید.

 

5- انجام پودکشی نادرست

انجام پود کشی به صورت صحیح و اصولی در هنگام بافت بسیار حائز اهمیت است و نقش بالایی در خروجی کار شما خواهد داشت. برای یادگیری و دانستن نکات پود کشی حتما به مقاله آموزش پود کشی فرش و تابلو فرش نگاهی بیندازید و نکات گفته شده در آن را فرا بگیرید. قدرت دفه زنی و یا به عبارت دیگر ضرب دست بافنده در هنگام پودکشی تاثیر مهمی در جلوگیری از به وجود آمدن مشکل پایین زدگی را دارد.

اگر قدرت و ضرب دست بافنده در هنگام کوبیدن پود ضخیم و پود نازک بیشتر از حد نیاز باشد، گره های تابلو بیشتر از مقدار لازم به پایین خواهند رفت و با ادامه بافت مشکل پایین زدن فرش برای شما پیش می آید. پس توصیه میکنیم در هنگام بافت با اندازه گیری مداوم ارتفاع فرش، قدرت و ضرب دست خود را تنظیم نمایید تا خدای نکرده با مشکل پایین زدگی روبرو نشوید.

همچنین نحوه در دست گرفتن و کشیدن پود نازک و پود ضخیم در هنگام پود کشی نیز می تواند موثر باشد. سعی کنید پود ضخیم و پود نازک را در هنگام پود کشی خیلی سفت نگیرید زیرا با این کار به احتمال زیاد مشکل پایین زدن تابلو فرش برای شما پیش خواهد آمد.

دلایل پایین زدگی تابلو فرش

دلایل پایین زدگی فرش

 

6- دفه زدن با قدرت زیاد

دفه زدن در هنگام بافت باید با دقت بالایی انجام شود. هنگامی که دفه می زنید باید به گونه ای اینکار را انجام دهید که گره های تابلو فرش در محل صحیح خود قرار گیرند. انجام این کار به صورت متوازن و هماهنگ در هنگام بافت از به وجود آمدن مشکلاتی نظیر پایین زدن تابلو فرش جلوگیری خواهد کرد. در صورتیکه دفه زنی شما با قدرت زیاد و ضرب دست بالا صورت پذیرد و یا از دفه ای بسیار سنگین و بزرگ استفاده کنید در این صورت مشکل پایین زدگی تابلو فرش می تواند برای شما پیش بیاد.



7- بافت توسط افراد متعدد

این مورد یکی از مواردی است که شاید در ابتدای بافت چندان به چشم نیاید اما با ادامه بافت بیشتر نمایان خواهد شد. بهتر است بافت یک فرش و تابلو فرش توسط یک نفر انجام گیرد اما اگر به هر دلیل چند نفر اقدام به بافت می نمایند باید دقت داشته باشند که قدرت دفه زنی و ضرب دست آن ها یکسان و هماهنگ باشد. اگر قدرت دفه زنی فردی بیشتر از افراد دیگر باشد، باعث خواهد شد که مشکل پایین زدگی به وجود آید.


اکنون که با دلایل پایین زدگی فرش و تابلو فرش آشنا شدیم، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که برای پیشگیری از به وجود پایین زدگی چه مواردی را باید رعایت کنیم؟ در ادامه به روش های پیشگیری از پایین زدگی تابلو فرش اشاره خواهیم کرد.

 

 

پیشگیری و اصلاح و رفع پایین زدگی تابلو فرش و فرش

 

1-چله کشی را به صورت صحیح و اصولی انجام دهید.

چله کشی خود را با نهایت دقت و حوصله و به دور از هرگونه عجله و شتاب انجام دهید. بهتر است از افراد با تجربه و ماهر در چله کشی یاری بگیرید و یا به کمک دستگاه های تمام اتوماتیک چله کشی را انجام دهید. به فاصله ی چله ها توجه کنید تا نخ های چله از هم بیش از اندازه دور نباشند و فاصله آن ها یکنواخت باشد.

 

2-پود کشی را به صورت درست و استاندارد انجام دهید.

در پود کشی تابلو فرش و فرش دقت کافی به خرج دهید و آن را استاندارد و صحیح انجام دهید. همچنین از مصالح باکیفیت و متناسب با رجشمار فرش و تابلو فرش خود استفاده فرمایید. اگر متوجه این مساله شدید که با وجود دفه زنی صحیح، کار شما دچار مشکل پایین زدگی می شود، راه حل این است که از پود ضخیم با نمره بالاتر استفاده کنید.

 

3- به دفه زنی خود توجه داشته باشید.

در زمان دفه زنی به قدرت دست خود توجه کنید و دفه زنی را با قدرت زیاد انجام ندهید. بهتر است پس از بافت حدودا هر 10 رج تابلو فرش خود را با سانتی متر اندازه بگیرید و ارتفاع آن را با نقشه کامپیوتری خود کنترل نمایید. اگر دیدید که ارتفاع فرش از مقدار نوشته شده در نقشه کمتر است در این حالت کار شما در حال پایین زدن است و باید قدرت و ضرب دست خود را کاهش دهید. بافت بهتر است توسط یک نفر انجام شود و اگر توسط چندین نفر عمل بافت انجام می شود دفه زنی خود را با یکدیگر تنظیم نمایید تا به یک اندازه باشد.

 

در موارد بالا روش های جلوگیری از پایین زدگی تابلو فرش را خدمت شما هنرمندان گرامی بیان کردیم. اما این احتمال وجود دارد که پس از بافت تابلوفرش و فرش خود متوجه این مسئله شوید که ایراد پایین زدگی در آن به وجود آمده است. برای حل این مشکل چه کار هایی می توان انجام داد؟

 

در جواب این سوال باید عرض کنیم که در این صورت رفع پایین زدگی تابلو فرش کاری نسبتا سخت و پیچیده بوده و هزینه بالایی خواهد داشت. اگر پس از اتمام بافت ملاحظه کردید که تابلو فرش شما با مشکل پایین زدگی مواجه شده است، توصیه میکنیم که آن را از دار قالی جدا نکنید. در این حالت راه حل هایی وجود دارد که میتوان با آن پایین زدگی را برطرف نمود که توسط افراد خبره و ماهر انجام می شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با کارشناسان ما در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *