وبلاگ تابلو فرش

علت موج دار شدن تابلو فرش

موج دار شدن تابلو فرش

یکی از مشکلاتی که برای بافندگان عزیز در هنگام بافت پیش می آید، موج دار شدن تابلو فرش آن هاست. این موضوع می تواند بر زیبایی و ظاهر تابلو فرش تاثیر بسیار بدی بگذارد و موجب کم شدن ارزش و قیمت آن شود. پس اگر برای تابلو فرش دستباف شما این مشکل پیش آمده و درصدد رفع و دانستن علت به وجود آمدن آن هستید در ادامه این مقاله بسیار مهم همراه ما باشید.

علت موج دار شدن تابلو فرش

در این قسمت می خواهیم اصلی ترین دلایل به وجود آمدن موج دار شدن تابلو فرش را خدمت شما عرض کنیم.

 

علت موج دار شدن تابلو فرش

موجدار شدن تابلو فرش

1- شل بودن و شل شدن چله کشی در قسمت های مختلف

شل بودن و یا شل شدن چله کشی در تابلو فرش و فرش می تواند مضرات و آسیب هایی زیادی به تابلو فرش شما وارد کند بنابرین حتما و همواره در طول دوران بافت خود به این مساله توجه داشته باشید. یکی از این آسیب ها موج دار شدن تابلو فرش است و می توان گفت که اصلی ترین دلیل موج دار شدن، همین شل بودن چله ها در تابلو فرش است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می کنیم مقاله علت شل شدن نخ چله در تابلو فرش را مطالعه بفرمایید.

2- سفت بودن چله کشی در قسمت های مختلف

همانطور که شل بودن چله ها می تواند مشکلات زیادی برای تابلو فرش به وجود آورد، متقابلا سفت بودن چله ها نیز می تواند باعث مشکلات عدیده ای شود. در هنگام چله کشی اگر چله ها در قسمت های مختلف یکنواخت نباشند و در بعضی نقاط سفت تر از بقیه باشند، قطعا این مورد باعث خواهد شد که در آینده با مشکل موج دار شدن مواجه شوید.

 

3- دفه زنی نامتوازن

دفه زنی یکی از بخش های مهم در هنگام بافت فرش و تابلو فرش است و باید سعی شود با نهایت دقت انجام شود. یکی از دلایل مهم موج دار شدن تابلو فرش و فرش دفه زدن غیر یکنواخت و نامتوزان است. شما باید سعی کنید که همه ی نقاط فرش و تابلو فرش را با قدرت یکسانی دفه زنی کنید. اگر دفه را در قسمتی با قدرت بیشتر و در قسمتی دیگر با قدرت کمتری بزنید، قطعا تابلو فرش و فرش شما در ادامه موج دار خواهد شد.

 

نحوه پیشگیری و حل مشکل موج دار شدن تابلو فرش

 

1- به شل بودن و سفت بودن چله ها همواره توجه داشته باشید

در طول دوران بافت همواره شلی و سفتی چله ها چک کنید. همچنین بعد از چله کشی نیز به دقت به شلی یا سفتی چله ها توجه کنید تا چله کشی در همه ی نقاط به صورت یکنواخت انجام شده باشد. اگر خودتان می خواهید چله کشی تابلو فرشتان را انجام دهید ولی مهارت کافی را ندارید بهتر است اینکار را به دست یک فرد با تجربه بسپارید یا به صورت کامل تکنیک های چله کشی را فر ابگیرید و سپس آن را انجام دهید. اگر متوجه شدید که چله های شما شل یا سفت است می توانید با استفاده از پیچ های سردار آن ها را تنظیم کنید.

 

2- دفه زنی را با قدرت یکسان و یکنواخت انجام دهید

دفه زنی را در همه ی نقاط با قدرت و فشار یکسان انجام دهید. دفه زنی نامناسب و غیر یکنواخت علاوه بر موج دار شدن می تواند مشکلاتی از قبیل بالازدگی و پایین زدگی را به وجود آورد.

 

3- با بافت رج های مشابه تاحدی می توانید مشکل موج دار شدن تابلو فرش را حل کنید

اگر به صورت جزیی و خیلی کم موج دار شدن را در تابلو فرش خود مشاهده کردید می توانید در قسمتی که موج به وجود آمده است رج ها را عینا مشابه رج پایینی ببافید و سپس پود ضخیم و نازک را برای آن قسمت زده و رج (لای) بعدی را به صورت کامل شروع به بافت کنید.

 

4- راه حل نهایی برای حل مشکل موج دار شدن تابلو فرش انجام دفه زنی است.

اگر به صورت گسترده و زیاد تابلو فرش شما دارای موج شده باشد، در این حالت باید فرش و تابلو فرش خود را به دفه زنی بفرستید تا تابلو فرش و فرش شما را اصلاح نمایند. نکته ای که وجود دارد این است که برای این کار تابلو فرش و فرش شما نباید از دار قالی جدا شود و روی دار باید دفه زنی انجام شود. بعد از انجام دفه زنی مشکل موج دار شدن تابلو فرش شما تاحد زیادی می تواند برطرف شود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مقاله، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با کارشناسان ما در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *