وبلاگ تابلو فرش

شل شدن نخ چله در تابلو فرش و فرش

شل شدن نخ چله در تابلو فرش و فرش

در زمان بافت یک فرش یا تابلو فرش مشکلاتی زیادی می تواند پیش روی بافنده آن باشد و این مشکلات در ادامه بافت می توانند چالش های زیادی را به وجود آورند که اگر در طول فرآیند بافت به آن ها توجه لازم و کافی صورت نگیرد در آینده می تواند بر کیفیت و ارزش فرش و تابلو فرش تاثیر نامطلوبی بگذارد. یکی از این مشکلات رایج در حین بافت فرش و تابلو فرش شل شدن نخ چله ها در تابلو فرش و فرش است.

در این مطلب می خواهیم به صورت کاملا جامع و در عین حال مفید و مختصر به بیان دلایل این مشکل و اثرات آن بر روی فرش و تابلو فرش پرداخته و در نهایت روش های حل آن را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم پس در ادامه همراه ما باشید.

 

علت شل شدن نخ چله در تابلو فرش و فرش

شل شدن نخ چله در تابلو فرش می تواند چندین دلیل داشته باشد که در ادامه ما رایج ترین و متداول ترین دلایل این مشکل را خدمت شما معرفی می کنیم.

1- در بعضی از مواقع، دوران بافت یک تابلو فرش و فرش می تواند چندین ماه و حتی چندین سال طول بکشد و به دلیل این گذر زمان و تغییرات فصول و به تبع آن تغییرات دمایی و تغییرات رطوبت هوا، چله ها می توانند شل شوند و دوام و استحکام خود را از دست داده و شل شوند.

2- اگر در هنگام چله کشی، چله ها به طور یکنواخت چله کشی نشوند و فرد چله کش مهارت کافی نداشته باشد و چله کشی اصولی انجام نگیرد امکان شل شدن نخ چله در تابلو فرش و فرش در آینده می تواند رخ دهد.

3- شل بستن چله ها در هنگام چله کشی نیز بدیهی ترین علت شل شدن نخ ها چله می تواند باشد.

 

اثرات شل شدن نخ چله در تابلو فرش و فرش

 

اگر در هنگام بافت تابلو فرش و فرش مشاهده کردید که نخ چله ها شل شده است، حتما به آن توجه داشته باشید و علت و دلیل آن را بیابید چون می تواند اثرات مخربی بر روی فرش و تابلو فرش دستباف شما داشته باشد. در ادامه این بخش این اثرات مخرب را معرفی می نماییم:

1- اگر چله ها در قسمتی از تابلو فرش و فرش شما شل شده باشد ، هر چه قدر در آن قسمت دفه بزنید رج ها و یا به عبارتی گره هایی که زده اید پایین نمی روند در این صورت شما سعی می کنید با قدرت بیشتری دفه زنی را انجام بدهید که در نهایت با افزایش قدرت دفه زنی شما، چله ها می توانند پاره شوند و اگر بخواهید این چله ها را به هم متصل کنید و دوباره به هم گره بزنید، این گره در پشت و روی فرش به وضوح دیده می شود و عیب بزرگی برای یک تابلو فرش و فرش شما در آینده محسوب می شود.

2- همانطور که در مورد 1 نیز گفته شد اگر چله ها شل باشند شما هرچه قدر دفه بزنید رج های پایین نمی روند و این عدم پایین رفتن رج ها و قرار نگرفتن در محل صحیحشان، موجب ایجاد بالازدگی می شود که این مورد نیز عیب بسیار بزرگی برای تابلو فرش و فرش شما می تواند باشد.

3- یکی دیگر از مشکلاتی که با شل شدن نخ چله ها می تواند به وجود آید ایجاد پستی و بلندی در فرش و تابلو فرش است. این مشکل زمانی می تواند پیش آید که چله ها در بعضی قسمت ها شل باشند و نه در کلیه قسمت های فرش. این مشکل نیز عیب بسیار بزرگی برای فرش و تابلو فرش شما می باشد.

 

دلیل شل شدن نخ چله در تابلو فرش و فرش

 

روش های حل شل شدن نخ چله در فرش فرش و تابلو فرش

 

1- سعی کنید بافت فرش و تابلو فرش را هرچه سریع تر به اتمام برسانید و نگذارید که بین دوره های بافت تاخیر زیادی ایجاد شود.

2- چله کشی را درست و اصولی و یکنواخت انجام دهید. بهتر است چله ها را بیش از اندازه شل و بیش از اندازه سفت نزنید. اگر مهارت زیادی در انجام چله کشی ندارید بهتر است آن را به دست فرد وارد و متبحر بسپارید یا چله کشی را توسط دستگاه انجام دهید.

3- اگر متوجه شدید که نخ چله ها شل است می توانید با استفاده از پیچ های سر دار، کمی آن ها را سفت کنید. البته دقت نمایید که بیش از اندازه چله ها را سفت نکنید که این مورد هم می تواند مشکلات زیادی در ادامه بافت برای شما به خصوص پایین زدگی را به وجود آورد.

 

علت شل شدن نخ چله در تابلو فرش و فرش

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مقاله، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با کارشناسان ما در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *