وبلاگ تابلو فرش, وبلاگ فرش

آموزش پود کشی فرش و تابلو فرش

آموزش پود کشی فرش و تابلو فرش

در ادامه سلسله مطالب مربوط به مطالب آموزش قالیبافی در منزل، قصد داریم در این مقاله بسیار مهم برای شما عزیزان و علاقه مندان به قالیبافی و بافندگی، آموزش پود کشی فرش و تابلو فرش دستباف را ارائه دهیم. معمولا بسیار از قالیبافان و بافندگان عزیز در بحث پودکشی تابلو فرش و فرش مشکلات زیادی دارند و با نحوه ی صحیح پود کشی آشنا نیستند.

متاسفانه این عدم آشنایی کافی با روش های درست پودکشی تابلو فرش، منجر به ایجاد مشکلات زیادی برای خود تابلو فرش و فرش مانند پایین زدگی یا بالازدگی در آینده می شود که در بیشتر اوقات هم به آسانی قابل اصلاح نیستند. بنابراین ما برای آگاهی بیشتر شما عزیزان بر آن شدیم تا با ارائه یک مطلب جامع و کامل در مورد پودکشی فرش و تابلو فرش از این مشکلات ناخواسته پیشگیری نماییم. در ادامه مطلب لطفا همراه ما باشید.

 

پود چیست و پود کشی به چه منظور انجام می شود؟

پود ها نخ هایی هستند که پس از بافته شدن هر لای (یا رج) از فرش و تابلو فرش از بین نخ های چله با استفاده از ابزار مخصوص خود (سیخ قالیبافی) گذرانده می شود و با انجام عمل دفه زنی منجر به حفظ پایداری و انسجام گره ها می شود. برای درک صحیح پود کشی تابلو فرش و فرش یک مثال عینی برای شما می زنیم. فرض کنید شما در یک ساختمان می خواهید یک دیوار بسازید.

برای این کار شما آجر ها را لایه لایه روی هم دیگر می چینید و بالا می روید و پس از چیدن هر لایه مقداری سیمان روی آجر ها میریزید و لایه ی بعدی آجر ها را می گذارید. بدون ریختن این سیمان دیوار انسجام و پایداری کافی را نخواهد داشت و با کوچکترین ضربه و فشار فرو میریزد.

حال در تابلو فرش و فرش هم وظیفه پود ها مانند سیمان در دیوار است و پود کشی منجر به ایجاد یکپارچگی، استحکام و انسجام شده و گره ها را در کنار یکدیگر نگه می دارد تا فرش و تابلو فرش در آینده در اثر فشار های وارده، شکل کلی خود را از دست ندهد و اگر پود کشی انجام نشود فرش و تابلو فرش هیچ مقاومت و استحکامی نخواهد داشت. پس تا به اینجا متوجه شدیم که پودکشی یک کار بسیار بسیار مهم در بافت فرش و تابلو فرش است و انجام دقیق و اصولی آن تاثیر به سزایی در کیفیت آن ها دارد بنابراین باید روش های اصولی انجام آن را به درستی یاد بگیریم.

 

چند نوع پود وجود دارد؟

معمولا در هنگام بافت فرش و تابلو فرش از 2 نوع پود استفاده می شود:
1- پود کلفت یا ضخیم
2- پود نازک

 

پود کلفت یا ضخیم

همانطور که از اسم این نوع پود مشخص است، ضخامت بیشتری دارد و از آن به عنوان پود زیر یا پود زیرکار و القاچ ضخیم نیز نامبرده می شود. وظیفه اصلی پود کلفت استحکام و انسجام بخشی به گره های فرش و تابلو فرش می باشد. برای تشخیص بهتر پود کلفت از نخ چله یا پود نازک می توان اینطور گفت که معمولا پود کلفت ضخامت بیشتری از نخ چله و طبیعتا پود نازک دارد و به راحتی قابل شناسایی است.

پود های کلفت در ضخامت های مختلفی تهیه و تولید می شوند. برای تعیین ضخامت پود از اصطلاح تعداد لا استفاده می شود. پود های ضخیم معمولا از ضخامت های 8 لا تا 40 لا در بازار وجود دارد و تعداد لا ها معمولا 2 لا 2 لا، یعنی 8 لا، 10 لا، 12 لا و … افزایش پیدا می کند.

 

پود ضخیم

پود ضخیم

 

معمولا با توجه به رجشمار فرش و تابلو فرشی که می بافیم ضخامت پود ضخیم را انتخاب می کنیم یا به عبارت دیگر تعداد لای پود ضخیم ما به رجشمار تابلو فرش و فرشمان بستگی دارد. به طور مثال برای تابلو فرش های بافته شده با رجشمار 50، از پود ضخیم 18 یا 20 لا استفاده می شود.

هر چه قدر رجشمار پایین تر بیاید می توانیم از پود ضخیم با تعداد لا بالاتر استفاده کنیم. برای تشخیص تعداد لای پود ضخیم بدین صورت می توانیم عمل کنیم که ابتدا قسمتی از پود ضخیم را با قیچی برش می دهیم تا رشته های پود ضخیم از هم جدا شود سپس تعداد تار و رشته ها را می توانیم بشماریم. به عنوان نمونه پود ضخیم 10 لای باید متشکل از 10 رشته و تار نخ باشد. در جدول زیر ضخامت مناسب پود ضخیم با توجه به رجشمار فرش و تابلو فرش آورده شده است.

 

پود ضخیم و رجشمار

شماره پود ضخیم برای تابلو فرش

 

امروزه پود های ضخیم معمولا از جنس پنبه خالص تولید می شود و به همین خاطر معمولا رنگ آن به رنگ سفید مایل به کرم رنگ است. البته می توان از پود های ضخیم رنگی در بافت نیز استفاده کرد. پود های ضخیم از جنس ابریشم خالص هم تولید می شوند که البته از آن ها به ندرت و در کار های تمام ابریشم استفاده می گردد اگرچه در کار های تمام ابریشم هم می توانیم از پود های ضخیم پنبه ای استفاده کنیم.
انتخاب شماره پود ضخیم در بافت بسیار مهم است. اگر شما در هنگام بافت با مشکل پایین زدگی یا بالازدگی مواجه شده اید، بنابراین دقت لازم را در انتخاب درست شماره ی پود ضخیم انجام نداده اید. اگر برای شما مشکل پایین زدگی پیش آمده است باید پود ضخیم با شماره ی بالاتری را انتخاب کنید و اگر دچار مشکل بالازدگی شده اید باید پود ضخیم با شماره و ضخامت کمتری استفاده نمایید.

مورد مهم دیگری که در انتخاب شماره و ضخامت پود ضخیم وجود دارد این است که شما بافنده گرامی باید به قدرت و ضرب دست خود نیز در دفه زنی توجه داشته باشید. اگر شما قدرت و ضرب دستتان ضعیف است بهتر است که از پود ضخیم با ضخامت کمتری نسبت به کسی قدرت و ضرب دست قوی تری دارد انتخاب و اگر این مورد را در نظر نگیرید با مشکل بالازدگی روبرو می شوید و متقابلا اگر قدرت و ضرب دست قوی تری دارید باید پود ضخیم با ضخامت بالاتری استفاده کنید در غیر این صورت با مشکل پایین زدگی مواجه خواهید شد.

 

پود نازک

وظیفه ی اصلی پود نازک همانند پود ضخیم، استحکام و انسجام بخشی و همچنین بخشیدن نظم و ظرافت به گره ها می باشد. به پود نازک، پود رو یا روکار و همچنین القاچ نازک نیز گفته می شود. پود های نازک چون معمولا ضخامت کمتری دارند به صورت دوک در بازار موجود هستند. پود های نازک در 2 الی 8 تار تهیه و تولید می شوند اما به صورت عمومی از لحاظ مقدار، پود های نازک موجود در بازار عبارتند از: 1- پود نازک یک دوم 2- پود نازک یک سوم 3- پود نازک کامل

 

پود نازک

پود نازک

 

آموزش پودکشی پود ضخیم

همانطور که در ابتدای مقاله خدمت شما عزیزان گفته شد، پود کشی تابلو فرش یکی از مهمترین بخش ها در هنگام بافت یک فرش و تابلو فرش است و در صورتی که این کار به درستی انجام نشود به صورت قطع در آینده تابلو فرش و فرش شما با عیوب متعددی مواجه خواهد شد پس حتما نهایت دقت خود را در حین انجام آن به کار گیرید. اگر برای بار اول است که عملیات پود کشی را انجام می دهید و یا نمی توانید آن را به درستی انجام دهید، اصلا نگران نباشید. پود کشی فرآیندی است که شما در طی زمان و با تمرین و تکرار و به دست آوردن تجربه می توانید کاملا یاد بگیرید و در آن ماهر شوید.

معمولا قبل از بافت خود تابلو فرش حدود 10 رج فقط پود ضخیم و نازک، پود کشی می شود که به آن گلیم اول کار یا صوف گفته می شود. سپس وقتی به بافت خود فرش یا تابلو فرش رسیدیم، بعد از اینکه هر لای یا رج را بافتیم یکبار پود کشی با پود ضخیم و یکبار پود کشی با پود نازک را به ترتیب انجام می دهیم و این فرآیند تا انتهای بافت باید انجام شود.

 

نحوه پود کشی با پود ضخیم

برای پود کشی با پود ضخیم در روش ترکی (که عموما با همین روش ترکی پود کشی انجام می شود و از روش فارسی کمتر استفاده می شود) ما نیاز به نخ پود ضخیم، سیخ مخصوص پود کشی قیچی و دفه داریم.

 

وسایل ابزار پود کشی

ابزار مورد نیاز برای پودکشی

 

برای این کار ابتدا پود ضخیم را به اندازه عرض چله با قیچی برش می دهیم سپس سیخ مخصوص را از بین نخ های چله ی زیر و رو عبور می دهیم و سر سیخ را از یک سمت دیگر چله ها بیرون می آوریم. سپس نخ پود ضخیم را به سر سیخ مخصوص گیر میدهیم و به آرامی آن را به سمت داخل چله ها می کشیم.

ممکن است که طول سیخ کمتر از عرض کار شما باشد و نتوانید پود ضخیم را در طی یک مرحله از تمامی قسمت های کار عبور دهید و دو یا چند بار نخ را در میان کار بیرون آورده و سیخ را به سمت دیگر بکشید و با گیر دادن دوباره نخ به سر سیخ، پود ضخیم را تا انتهای دیگر کار بکشید.

 

سیخ پودکشی

سیخ قالیبافی

 

زمانی که پود ضخیم در تمامی عرض کار کشیده شد در این مرحله نخ پود را با یک دست میگیریم و همزمان با دست دیگرمان و با قدرت و فشار یکنواخت دفه زنی را انجام می دهیم تا پود دقیقا در یک تراز بر روی کار بنشیند. دقت داشته باشید که دفه زنی را به صورت منظم و یکنواخت انجام دهید و اگر در بعضی قسمت ها با قدرت کمتر و در بعضی قسمت ها با قدرت بیشتر دفه زنی را انجام دهید در این صورت تابلو فرش و فرش شما در آینده موج دار خواهد شد.

 

نحوه پود کشی با پود نازک

میتوان گفت که پودکشی با پود نازک کاملا مشابه با پود ضخیم است و مراحل مشابهی دارند، اما باید در پود نازک دقت بیشتری به خرج داد، چون اولا هم ضخامت پود نازک کمتر است و ممکن است در هنگام دفه زنی پاره شود و ثانیا اگر کمی سفت یا شل زده شود مشکلاتی برای تابلو فرش به وجود می آورد، به همین دلیل برای یادگیری کامل این کار باید چند بار تمرین و تکرار انجام دهید تا به اصطلاح قلق کار دستتان بیاید.

برای شروع باید دوباره از سیخ مخصوص پودکشی استفاده نماییم. در ابتدا سیخ مخصوص را از بین نخ های چله و یا زیر هاف (چوبی که که در قسمت بالای دار وجود دارد) عبور می دهیم و نخ پود نازک را به سر قلاب آن گیر میدهیم و سیخ مخصوص را به آرامی به سمت داخل کار میکشیم.

همانند پود ضخیم شاید طول سیخ برای پوشش دادن کل عرض کار کافی نباشد، در این حالت پود نازک را در هر محله از لا به لای نخ های چله بیرون می کشیم و دوباره به سر سیخ مخصوص گیر می دهیم و دوباره آن را به سمت داخل کار می کشیم تا پود نازک تمام عرض کار را پوشش دهد.

در ادامه، همزمان که با یک دستمان پود نازک را گرفته ایم با دست دیگرمان به صورت یکنواخت دفه زنی را انجام می دهیم تا پود نازک به صورت کاملا منظم و مرتب در لا به لای نخ های چله بنشیند. دقت داشته باشید که دفه را کاملا موازی با نخ های چله بالا و پایین ببرید زیرا امکان دارد دفه به نخ های چله گیر کرده و آن ها پاره کند.

همانطور که قبلا هم گفته شده پود نازک را نباید خیلی سفت بگیرید و سپس دفه زنی کنید، چون این کار باعث می شود که در ادامه تابلو فرش شما با مشکل بالازدگی مواجه شود. بهتر است که پود ضخیم را هم خیلی شل نگیرید زیرا امکان دارد که پود نازک در لابه لای نه های چله به هم گره بخورد.

 

مشکلات رایج در هنگام پود کشی

در این قسمت بعضی از مشکلات رایجی که معمولا شما قالیبافان و بافندگان عزیز در حین بافت با آنها مواجه می شوید، آورده شده است و سعی کرده ایم با ارایه راه حلی هایی، بتوانید این مشکلات را رفع نمایید. در صورتی که سوال و مشکل شما در بین این موارد نبود می توانید در قسمت نظرات در انتهای صفحه، با ما در میان بگذارید تا به آن ها پاسخ دهیم.

 

1- چرا در هنگام دفه زنی، پود نازک من پاره می شود؟
این مشکل به دلیل این است که شما پود نازک را خیلی سفت نگه داشته اید و هنگامی که دفه می زنید باعث پاره شدن آن می شود. البته این مشکل می تواند به دلیل نامرغوب بودن نخ پود نازک باشد یا شما دفه را خیلی پر قدرت و با فشار زیاد می زنید.

 

2- کار من نسبتا ریز بافت و دارای رجشمار 50 است از چه شماره پود ضخیم استفاده کنم بهتر است؟
برای رجشمار 50 بهتر است از پود ضخیم با ضخامت 18 لا استفاده شود.

 

3- پود ضخیم را با قدرت زیاد و محکم زده ام آیا مشکلی برای تابلو فرش من به وجود می آورد؟
بله. این کار سبب پایین زدگی تابلو فرش شما در آینده خواهد شد.

 

4- پود ضخیم را خیلی شل و با قدرت کم دفه زنی کرده ام آیا اشکالی دارد؟
بله. این مورد سبب بالازدگی فرش و تابلو فرش شما خواهد شد.

 

5- در هنگام دفه زنی، پود نازک در لابه لای نخ های چله گره می خورد علت چیست؟
این مشکل به دلیل این است که شما پود نازک را خیلی شل با دستتان گرفته اید و به همین علت پود نازک در لابه لای نخ های چله گره می خورد. بهتر است پود نازک را نه خیلی سفت و نه خیلی شل بگیرید.

 

6- از کجا بدانم که پود نازک را به درستی زده ام؟
برای اینکه متوجه شوید پود نازک را با فشار و قدرت مناسبی دفه زنی کرده اید، کافی است بعد از انجام پود کشی و دفه زنی پود نازک، آن را با ناخن انگشتت دستتان کمی بالا و پایین کنید. اگر پود نازک از جای خود توانست حرکت کند یعنی به طور مناسبی اینکار را انجام داده اید ولی اگر پود نازک از جای خود حرکت نکرد یعنی شما بیش از اندازه و با فشار و قدرت زیاد دفه زنی کرده اید یا آن را خیلی سفت زده اید.

 

7- در هنگام بافت یک رج (لای)، پود ضخیم و نازک را نزده ام آیا مشکلی در ادامه به وجود می آورد؟
اگر صرفا یک رج (لای) باشد به احتمال زیاد با مشکلی مواجه نخواهید شد اما اگر در چندین رج (لای) پود کشی را فراموش کرده باشید قطعا با مشکل پایین زدگی مواجه خواهید شد.

 

8- از کجا می توانم پود ضخیم و پود نازک و ابزار بافت را تهیه کنم؟

معمولا در بازار های فرش محل زندگی شما پود ضخیم و نازک مناسب برای فرش و تابلو فرش وجود دارد. اما اگر احیانا نتوانستید از شهر خود تهیه کنید، می توانید با تماس با پشتیبانی شرکت پارسین فرش تبریز سفارش دهید تا به درب منزل شما ارسال شود. البته لازم به ذکر است در بسته های نخ و نقشه ارسالی شرکت پارسین فرش، پود ضخیم و پود نازک به صورت رایگان وجود دارد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پود کشی یا خرید، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی و ارتباط با کارشناسان ما در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *