وبلاگ تابلو فرش, وبلاگ فرش

رایج ترین بیماری قالیبافان و روش های پیشگیری از آن ها

رایج ترین بیماری قالیبافان و روش های پیشگیری از آن

بافت فرش و تابلو فرش یکی از شیرین ترین و جذاب ترین هنر های ایرانیان از دیرباز بوده است. اما در عین حال بافندگی به دلیل ظرافت زیاد و طولانی بودن فرآیند بافت فرش ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته و موجب بیماری قالیبافان و بافندگان شود. در این مقاله قصد داریم ابتدا رایج ترین آسیب ها و بیماری قالیبافان و بافندگان را معرفی کرده و سپس نکات پزشکی – بهداشتی را خدمت شما بافندگان و قالیبافان ارایه دهیم تا با رعایت این نکات علاوه بر چشیدن طعم زیبای بافندگی فرش و تابلو فرش، بتوانید همراه با آن مراقبت سلامتی خود نیز باشید. پس تا انتهای مطلب با ما باشید!

 

رایچ ترین بیماری قالیبافان و بافندگان فرش و تابلو فرش

 

  • بیماری های مربوط به بینایی و چشم

 

بافت فرش یک کار بسیار دقیق و بسیار ظریف محسوب می شود و قالیبافان معمولا در هنگام بافت فرش و تابلو فرش برای مدت طولانی به یک نقطه خیره می شوند بنابراین این موضوع سبب می شود که فشار زیادی به چشم های بافندگان وارد شود. فشار بیش از اندازه به چشم ها می تواند تبعاتی مانند آستیگماتیسم، کاهش میدان دید بینایی و یا بیماری نزدیک بینی (میوپی) گردد.

 

  • بیماری های اسکلتی و عضلانی

 

قالیبافان و بافندگان معمولا برای مدت زیادی پای دار قالی می نشینند و در اکثر اوقات به سمت دار قالی خم می شوند که این مساله می تواند منجر به بروز تغییر شکل هایی در ستون فقرات شوند. فشار بیش از اندازه به بدن و کار برای مدت طولانی در هنگام قالیبافی می تواند سبب بیماری قالیبافان مانند آرتروز، خم شدن ستون فقرات و یا ورم کردن مفاصل انگشتان دست، پا و گردن شود.

 

حال که با رایج ترین مشکلات و بیماری قالیبافان و بافندگان آشنا شدیم، نکاتی را خدمت شما عرض می کنیم که با رعایت کردن این نکات می تواند از شر این بیماری ها تا حد زیادی مصون بمانید.

نکات بهداشتی و پزشکی برای جلوگیری از بیماری های عضلانی و اسکلتی

 

برای جلوگیری از این مساله و برای بهداشت و سلامتی و جلوگیری از بیماری قالیبافان نکات زیر توصیه می شوند:

 

نکته 1: توصیه می کنیم که از دار افقی استفاده نکنید. در استفاده از اینگونه دار ها بافندگان و قالیبافان باید به حالت چمباتمه بنشینند و روی کار خم شوند و این مساله در دراز مدت می توانند موجب درد های کمر، پا و مفصل ها گردند. بنابرین حتما از دار های قالی عمودی استفاده نمایید  تا در هنگام بافندگی فشار کمتری بر عضلات و مفاصل پا های شما وارد گردد.

 

نکته 2 : توصیه می شود که دار قالی را طوری تنظیم کنید که در حالت نشسته روی زمین قالیبافی نکنید و بهتر است روی یک صندلی یا نیمکت راحت بافت را انجام دهید. نشستن طولانی مدت روی زمین در حین بافندگی می تواند منجر به آرتروز مفاصل پا شود. همچنین در هنگام بافت فرش بهتر است طوری روی صندلی بنشینید که پاهای شما با زمین در تماس باشد و به اصطلاح آویزان نشوند و حتما زاویه بین ران پا و ساق پا 90 درجه باشد تا به ران و ساق پای شما فشار اضافی وارد نشود.

 

بیماری های رایج قالیبافان

طرز صحیح نشستن در هنگام بافت فرش و تابلو فرش

 

 

نکته 3: بهتر است برای حفظ سلامتی و بهداشت قالیبافان در هنگام بافت فرش، به ازای هر 50 دقیقه کار، 5 دقیقه دست از کار کشیده و با حرکات نرمشی و کششی سبک، اثرات ناشی از نشستن طولانی مدت را بر روی عضلات و مفاصل خود تقلیل دهید.

 

نکته 4: قالیبافان و بافندگان به دلیل نشستن های طولانی مدت در یک محل بیش از سایرین در معرض آسیب های اسکلتی و عضلانی هستند. توصیه می کنیم که حتما غذا هایی که دارای ویتامین D و کلسیم فراوان مانند لبنیات، تخم مرغ و… هستند، را در سبد غذایی خود بگنجانید.

 

نکته 5: معمولا قالیبافان در هنگام بافت فرش از شانه های سنگین (حتی تا 2 کیلوگرم) برای کوبیدن رج  ها استفاده می کنند. توصیه می کنیم که حتی الامکان از شانه های سنگین استفاده نکنید زیرا در استفاده های طولانی مدت موجب صدمات در مفاصل فوقانی بدن شما شوند.

 

نکات پزشکی و بهداشتی برای محل بافندگی

 

محل بافت فرش و تابلو فرش برای حفظ بهداشت و سلامت قالیبافان و بافندگان بسیار مهم است. توصیه میکنیم که نکات زیر را برای مکان و محلی که در آن بافندگی را انجام می دهید را حتما رعایت کنید.

 

نکته 6: برای حفظ سلامت بینایی خود توصیه می شود  که دار قالیبافی را جلوی پنجره نگذارید تا از ورود نور به اتاق جلوگیری نشود. حفظ سلامت چشم و بینایی یکی از مهمترین مسایل در حفظ سلامت و بهداشت بافندگان محسوب می شود که در مقاله  7 روش مراقبت از چشم در قالیبافی به طور مفصل در این باره صحبت کرده ایم، حتما این مقاله بسیار مهم را مطالعه بفرمایید.

معاینه دوره ای چشم قالیبافان

نکته 7: در محل های بسته و تاریک قالیبافی را انجام ندهید و بهتر است به محل بافت جریان هوای تازه وجود داشته باشد یا حتی الامکان دارای هواکش باشد. دلیل این موضوع این است که ممکن است بعضی از نخ های تولید شده برای بافت فرش یا تابلو فرش با مواد شیمیایی رنگرزی تولید شده باشد و اگر جریان هوای تازه به محل بافت وجود نداشته باشد، امکان بیماری های تنفسی وجود خواهد داشت.

 

نکته 8: در محل های مرطوب مانند زیر زمین قالیبافی اصلا توصیه نمی شود زیرا در مدت طولانی باعث بیماری های تنفسی، اسکلتی و عضلانی خواهد شد.

 

نکته 9: محل قالیبافی دمای مناسب برای فعالیت داشته باشد و بیش از اندازه سرد یا گرم نباشد. ایده آل ترین دما برای محل بافت بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد.

 

جمع بندی و سخن پایانی

قالیبافی و بافندگی فرش و تابلو فرش علیرغم تمامی جذابیت هایش می تواند در صورت عدم رعایت اصول ها و قواعد اولیه موجب آسیب ها و ایجاد بیماری قالیبافان و بافندگان شود. از آن جایی که هیچ چیزی برای یک فرد مهمتر از سلامتی او نیست بهتر است یک فرد قبل از شروع هر کاری موارد و نکاتی که تضمین کننده سلامت اوست را در نظر بگیرد. پس به شما قالیبافان و بافندگان عزیز توصیه می کنیم نکاتی را که در این مقاله گفته شد را با دقت مطالعه کرده و حتما آن ها را در دوران بافت خود رعایت کنید چون هیچ چیزی ارزشمند تر از وجودتان نیست!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *