وبلاگ تابلو فرش, وبلاگ فرش

انواع چله کشی فرش و تابلو فرش و روش های آن

انواع چله کشی فرش و تابلو فرش و روش های آن

چله کشی فرش و تابلو فرش یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل  پیش از بافت است. در واقع چله کشی اسکلت بندی اصلی فرش و تابلو فرش رو تشکیل می دهد و در صورت وجود هر گونه ایراد در چله کشی، فرش و یا تابلو فرش دچار عیوبی خواهد شد که باعث از بین رفتن زحمات بافنده عزیز می شود و تاثیر بسیار زیادی نیز بر روی قیمت و ارزش فرش و تابلو فرش دستباف خواهد داشت.

 

 

چله کشی با دستگاه

 

تعریف چله کشی

چله یا تار به نخ هایی که بصورت عمودی بر روی دار قالی در کنار هم کشیده می شوند، گفته می شود و نقش آن این است که گره های بر روی آن زده می شود و در واقع اسکلت اصلی فرش و تابلو فرش را تشکیل می دهد. جنس چله می تواند نخ ابریشم، پشم و پنبه باشد. در رجشمار های بالا معمولا از نخ پنبه و ابریشم بعنوان چله استفاده می شود. به عمل قرار دادن نخ های چله بر روی دار قالی چله کشی می گویند که از دو منظر می توان آن را دسته بندی کرد.

 

روش های چله کشی:

 

منظر اول از لحاظ روش انجام چله کشی است که به دو دسته ترکی و فارسی تقسیم می شود.

 

منظر دوم هم از لحاظ این است که چله کشی با دست انجام می شود و یا دستگاه که در این دسته بندی هم چله کشی به دو دسته چله کشی با دست و با دستگاه تقسیم بندی می شود.

 

در ادامه به بررسی هر یک از انواع چله کشی ها می پردازیم.

 

چله کشی با دست

چله کشی با دست به روشی است که با دست توسط افرادی ماهری که مهارت لازم را برای این کار دارند، انجام می شود. در این روش معمولا از دو نفر استفاده می شود. این نوع چله کشی کهن ترین نوع چله کشی فرش و تابلو فرش  است که از ابتدای پیدایش فرش و قالیبافی وجود دارد. نکته بسیار مهم در این روش، مهارت فرد چله کش است زیرا عدم مهارت کافی باعث شل و سفت شدن و عدم تراکم یکنواخت چله ها می شود و این عامل سبب ایجاد عیوبی مثل بالازدگی و پایین زدگی در فرش یا تابلو فرش می شود.

 

معایب چله کشی با دست

  • عدم تراکم و کشش یکنواخت چله ها

بدلیل دخالت دست و وجود خطای انسانی این مشکل بوجود می آید که باعث ایجاد عیوبی در داخل فرش می شود که باعث کاهش قیمت فرش می شود و هم باعث از بین رفتن زحمات بافنده می شود.

محاسن چله کشی با دست:

  • در دارهای بزرگ فقط می توان از این روش استفاده کرد
  • چله کشی با دستگاه در تمام شهر ها وجود ندارد ولی در هر شهر میتوان افراد چله کش ماهر پیدا کرد.

 

چله کشی با دستگاه

 

پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد و اختراع انواع دستگاه ها برای سهولت در انجام انواع کارها شده است. صنعت قالیبافی نیز از این قاعده مستثنا نیست و دستگاه های مختلفی در این زمینه بوجود آمده است که یکی از این دستگاه های بسیار مفید و کاربردی، دستگاه چله کشی است.

 

در این روش، چله کشی توسط دستگاه مخصوص این کار انجام می شود و انسان هیچ دخالتی در فرآیند انجام آن ندارد. این روش مزایای بسیار زیادی از جمله کشش یکسان چله ها، تراکم یکنواخت چله ها، هزینه کم تر نسبت به چله کشی با دست و…. دارد که در مقاله 5 مزیت چله کشی با دستگاه اتوماتیک بطور مفصل به آن پرداخته شده است.

 

تنها عیبی که می توان بر روی این نوع روش گذاشت این است که در تمامی شهر ها دستگاه چله کش وجود ندارد.

 

 

چله کشی فارسی

این روش بیشتر در مناطق فارسی باف کشور مورد استفاده قرار می گیرد و نحوه انجام آن به این صورت است که یک ردیف چله وجود دارد و فقط بر روی آن بافت زده می شود و هیچگونه پایین کشی و کاشف کردن وجود ندارد.

 

مزایای چله کشی فارسی

 

  • به راحتی می توان پشت فرش را مشاهده کرد

 

معایب چله کشی فارسی

 

  • عدم امکان پایین کشی. با پایین کشی می توان فرش هایی با اندازه بزرگتر از ادازه دار قالی بافت و بدلیل عدم امکان پایین کشی، طرح های کوچکتر از اتدازه دار قالی را می توان بر روی دار آن بافت.
  • عدم تسلط کافی بافنده بر روی دار بدلیل ثابت نبودن محل نشستن بافنده

 

چله کشی ترکی

چله کشی ترکی رایج ترین نوع چله کشی در بین قالیبافان است. در این روش دو طرف دار قالی چله کشی می شود و دو ردیف چله در جلو و پشت دار قالی بوجود می آید و قسمت های بافته شده با شل کردن پیچ های سر دار پایین کشی می شود و به پشت دار قالی منتقل می شود.

 

محاسن چله کشی ترکی

 

  • تسلط زیاد بافنده بر روی دار قالی. چون با استفاده از پایین کشی محل نشستن بافنده ثابت باقی می ماند.
  • پایین کشی آسان
  • منظم بودن چله ها
  • امکان بافت فرش با اندازه ای بزرگتر از اندازه دار قالی با استفاده از دار قالی

معایب چله کشی ترکی

 

  • امکان آسیب به چله ها و ایجاد کجی در صورت عدم پایین کشی درست
  • عدم مشاهده کامل پشت فرش

 

انجام خدمات چله کشی فرش و تابلو فرش توسط مجموعه پارسین فرش تبریز

چله کشی تابلو فرش و فرش اصل و اساس در بافت محسوب می شود و باید در انجام آن دقت و مهارت کافی بکار برده شود، بنابراین باید این کار توسط افراد مجرب و متخصص انجام شود. مجموعه پارسین فرش تبریز آماده ارایه خدمات چله کشی فرش و تابلو فرش می باشد. در صورتی که که می خواهید دار خود را چله کشی کنید و یا نیاز به دار چله کشی ده دارید می توانید از این خدمات شرکت پارسین فرش استفاده نمایید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات چله کشی پارسین فرش، لطفا ما تماس بگیرید.( اینجا کلیک نماییید)

برای مشاوره و راهنمایی در واتساپ لطفا اینجا کلیک کنید.

شماره تلفن مشاوره: 09104868680 – 04132310229

(برای تماس با ما، در گوشی موبایل خودتان روی شماره ها ضربه بزنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *